Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • To think or not to think? That is the question
To think or not to think? That is the question

To think or not to think? That is the question

In 2011 toonde IBM in de spelshow Jeopardy al aan dat de computer de mens al voorbij gestreefd is als het gaat om het etaleren van parate kennis; de supercomputer Watson liet geen spaan heel van zijn menselijke opponenten . Op speelse wijze liet IBM zien hoe krachtig men om zou kunnen gaan met het vormgeven van een krachtig datawarehouse systeem. ‘Big data’ is tegenwoordig een veel gehoorde term in de top van het bedrijfsleven. Waar staat deze abstracte term voor en welke toepasvormen kunnen we definiëren binnen de bedrijfsomgeving?

To think or not to think? That is the question

Een steeds groter wordend aantal bedrijven krijgt te maken met het verwerken van grote datasets. Dit heeft invloed op de bedrijfsvoering. Het verwerken van deze data in bruikbare informatie begint doorslaggevend te raken bij beslissingen op strategisch niveau. Men baseert beslissingen steeds vaker op basis van monitoring en filtering van datasets.

Datawarehousesystemen

  • Bonuskaart van Albert Heijn
  • OV-chipkaart van de NS
  • Google zoekmachine

De eerste stap bij het implementeren van een datawarehouse systeem is het centraliseren van informatie. Op deze wijze kan data gecombineerd worden en vervolgens in de gewenste vorm worden gefilterd. De marketingafdeling zou op deze wijze de markt kunnen analyseren.

Marketingmonday publiceerde een checklist waarin organisaties het gevoerde beleid op gebied van datawarehousing kunnen toetsen.

  1. “Neem je bedrijfsdoelstellingen als uitgangspunt. Bepaal welke data je nodig hebt om de juiste conclusies te trekken met betrekking tot je bedrijfsdoelstellingen. Als marketeer kun je de afgeleide marketing- en campagnedoelstellingen als uitgangspunt nemen en definiëren welke informatie nodig is om te bepalen of je marketingactiviteiten tot gewenste resultaten leiden;
  2. Inventariseer welke marketinginformatie al beschikbaar is binnen de organisatie en welke informatie nog ontbreekt;
  3. Leg de relaties tussen verschillende data. Geef betekenis aan bepaalde combinaties en onderneem hierop actie. Bepaal ‘als-dan’-scenario’s. Zo kun je snel schakelen en actie ondernemen als het systeem een bepaalde ‘als-dan’-uitkomst signaleert. Het leggen van deze relaties tussen data moet dus uiterst zorgvuldig gebeuren en is allesbepalend;
  4. Een goede samenwerking tussen ICT en Marketing is essentieel. Zowel Marketing als ICT kunnen aanjager zijn voor een succesvolle toepassing van Big Data. ICT analyseert, maar Marketing moet iets met de uitkomsten doen. Omgekeerd kan ICT op initiatief van Marketing inzicht geven in hoe campagnes draaien om zo resultaten en klanttevredenheid op het gewenste niveau te brengen en houden. Niet gemakkelijk, maar als marketeer kun je ook inzicht in het aankoopproces proberen te krijgen door het verband tussen campagnes, time-to-conversion en touchpoints (websites, social media) te onderzoeken en te toetsen;
  5. Technische infrastructuur en kennis innoveren. Big Data wordt geen succes zonder de juiste kennis van systemen, software en data bij de ICT-medewerkers. Zij moeten kunnen inventariseren welke data er zijn en ongelijksoortige, gestructureerde, ongestructureerde en soms zelfs alleenstaande systemen technisch samen kunnen brengen (denk aan payroll-, klantenbeheer-, marketingcampagne- en ‘social listening’-systemen). De ICT-infrastructuur moet doorgelicht worden en de juiste software ingezet. Uiteindelijk moeten de juiste rapportages uit de systemen rollen, op basis waarvan juiste en snelle beslissingen kunnen worden genomen en/of automatisch in gang gezet. ”

To think or not to think? That is the question

De hoeveelheid data welke bedrijven dagelijks tot zich krijgen is en zal groeiende blijven. Dit kan tot chaos leiden maar biedt tevens mogelijkheden. Door als organisatie zijnde op bewuste wijze om te springen met het inrichten van systemen op gebied van datawarehousing, kunnen bruikbare gegevens omgezet worden in relevante informatie en marktvoordeel.

Bron: Marketingmonday

Labels:,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services