Sociaal intranet van O&I Services

Standaard sociaal intranet?

Standaardisatie kan voor een organisatie weerbaarheid en continuïteit op gebied van IT-toepassingen bewerkstelligen. Tevens bespaart men structureel op kosten en is het intranetplatform voortdurend in ontwikkeling. Men hoeft zich niet langer te focussen op randzaken zoals netwerkbeheer, maar kan een bedrijfsvoering ontwikkelen waarin men een standaard pakket van een softwareleverancier implementeert. Het raamwerk voor ontwikkeling van een intranet is niet langer maatwerk maar kan standaard uitgerold worden.

“Shell introduceerde een vernieuwd intranet welke voor zoekoptimalisatie moest zorgen. De gemiddelde Shellmedewerker was 30 tot 60 procent kwijt aan het opzoeken van informatie. Door investering in een standaard informatievoorzieningssysteem verbeterde de productiviteit en wist men een ROI van 5000% te genereren.”

Van maatwerk- naar standaardpakketten

Bedrijven kunnen door het aanschaffen van standaardpakketten flink kosten besparen en tevens de keus hebben tot een breed aantal functionaliteiten. Intranetspecialisten focusten zich in het verleden op het leveren van een pakket dat volledig afgestemd was op het bediende bedrijf. Dit maakte de leveranciersafhankelijkheid van het bedrijf hoog. Ook was het ontwikkelingsproces intensief en duurde het lang voordat het intranet daadwerkelijk in gebruik genomen kon worden. Het geïmplementeerde pakket moest volledig gebouwd worden door de softwarespecialist. Na implementatie was men veel geld kwijt aan het beheer van het netwerk en het overstappen naar een nieuw platform was simpelweg te duur. Het migreren naar een nieuw platform was dan ook vaak de enige optie.

“De ROI van een intranet ligt gemiddeld op 24% tot 88% in 1 tot 2 jaar.”

Schaalvoordelen

Tegenwoordig is de omschakeling naar nieuwe intranetpakketten vereenvoudigd. Softwareleveranciers bieden pakketten aan die aansluiten bij de wens van een groot aantal bedrijven, de wens wordt als een uniform gegeven gezien. Dit levert voor bedrijven schaalvoordelen op, niet langer hoeft men op te draaien voor de gehele ontwikkelingskosten van het intranet, maar men kan gebruik maken van een platform waarin de uniforme wens van verschillende bedrijven is doorgevoerd.

Als bedrijf zijnde hoeft men per gebruiker alleen licentiekosten te betalen waardoor kosten verspreid kunnen worden en men niet gelijk met enorme bedragen over de brug hoeft te komen. Dit geeft bedrijven de mogelijkheid om gebruik te maken van de innovatiedynamiek die steeds hoger ligt op softwareniveau. Men is niet meer leveranciersafhankelijk maar kan omschakelen naar andere pakketten. Ook zijn de licentiemodellen van intranetoplossingen vele malen goedkoper dan de maatwerk oplossingen. Innovatie wordt van organisatieniveau verplaatst naar leveranciersniveau waardoor innovatie sneller doorgevoerd wordt.

“Het terugdringen van 15% van de IT-kosten leidt tot 13,5% hogere winstgevendheid voor organisaties.”

Een standaard pakket afgestemd op de bedrijfsomgeving

Uiteindelijk is de scheidslijn tussen standaard- en maatwerk software erg dun. Vaak dienen er aanpassingen gedaan te worden aan de standaardvariant. Omdat er software voor een breed spectrum aan bedrijven wordt ontwikkeld is het noodzakelijk om de juiste functionaliteiten te filteren uit het geboden pakket. Door de juiste aanpassingen te doen kan de standaardsoftware voorzien in de behoefte welke in het verleden voor de maatwerk oplossing gold.

Meer lezen?

De white paper Een sociaal intranet; Standaard- of maatwerk software geeft inzage in welke elementen van belang zijn bij het kiezen van standaard- of maatwerk software in de bedrijfsomgeving. Klik hier om de white paper te downloaden.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services