Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Social intranet business case: Wat levert een social intranet op?

Social intranet business case: Wat levert een social intranet op?

Ondanks dat elke bedrijfssituatie anders is, is het nuttig te weten wat een sociaal intranet gemiddeld genomen oplevert. Zo voorkomt u dat er irreële doelstellingen worden opgesteld in de social intranet business case.

Naast dat een sociaal intranet ontwikkeld wordt vanuit in- en/of externe aanleidingen, zijn er per organisatie “softe” en “harde” opbrengsten in kaart te brengen. Zo heeft onderzoeksbureau McKinsey in 2012 een grootschalig onderzoek verricht naar de effecten van sociale technologieën binnen organisaties. Uit deze studie komt naar voren dat er maximaal 25.5% productiever gewerkt kan worden door de inzet van sociale technologieën. Zie onderstaande afbeelding.

 

McKinsey-2012_opbrengsten-social-intranet_-OI-Services

 

Lezen en beantwoorden van e-mail
Procentueel gezien kan er het meeste rendement worden behaald door minder te mailen. Bij iedere mail moet nagedacht worden over de onderwerpregel, dient de mail ingeleid te worden en is het de vraag of de mail wel naar alle belanghebbenden gestuurd wordt. Met behulp van een sociaal intranet kan hier 8% rendement worden behaald.

 

Zoeken en verzamelen van informatie
Door alle informatie in groepsomgevingen toegankelijk en bovenal eenvoudig doorzoekbaar te maken, kan hier 5% tijdswinst mee worden behaald. Bovendien blijft er veel minder essentiële informatie in individuele mailboxen achter. Met het toenemende aantal jobhoppers wordt dit wel noodzakelijk. En de nieuwe krachtige zoekmachines zorgen ervoor dat het overzicht behouden blijft.

 

Interne communicatie en samenwerking
Het sneller en slimmer online samenwerken met sociale functionaliteiten levert een tijdsbesparing op van 5%. Beter samenwerken leidt uiteindelijk tot een betere dienstverlening en/of een verhoogde omzet. Ook is dit de kracht van innovatie.

 

Rol-specifieke taken
Een goed sociaal intranet is ingericht op individueel gebruik. Op deze manier kunnen alle personeelsleden snel bij de voor hen belangrijkste informatie en mensen. Dit levert een tijdswinst op van 6%. Hieronder valt bijvoorbeeld ook de zelfservice, waarmee personeel eenvoudig loonstroken kunnen downloaden, kilometer registraties kunnen doorgeven of bedrijfskleding kunnen bestellen.

 

Het te behalen rendement hangt onder andere af van de type werkzaamheden en personeel. Zoals we in ons whitepaper “Winstgevend social intranet? Start bij de Business Case!” al schreven, geldt ook in de studie van McKinsey dat kennisintensieve organisaties (bijvoorbeeld onderwijs, gemeenten, zorg) meer rendement kunnen behalen dan bijvoorbeeld de retail en productie. Desalniettemin zijn sociale intranetten ook voor dergelijke instellingen Interessant. Het vraagt alleen een minder hoge rendementsverwachting.

Deze percentages kunt u intern vermenigvuldigen met de gemiddelde uurtarieven om inzicht te krijgen in de mogelijke kostenbesparingen. Daarnaast kunt u een vertaalslag maken naar de effecten van een betere informatievoorziening en samenwerking op de omzet en/of innovatie.

 

Wilt u alles weten over de social intranet business case?
Download dan gratis ons whitepaper: Winstgevend social intranet? Start bij de business case!

Uw naam (verplicht)

Organisatie (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Hou mij op de hoogte van innovaties, trends en ontwikkelingen.

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services