Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Social intranet business case: hoe u de kosten van informatie berekent
Business case

Social intranet business case: hoe u de kosten van informatie berekent

Aangezien veel organisaties niet weten wat de werkelijke kosten en baten van interne “informatie” zijn, is het lastig een business case op te stellen. Social Business goeroe Oscar Berg maakt de kosten van informatie inzichtelijk, wat helpt bij het opstellen van de business case. Wij vatten het samen.

Een eenvoudige manier om de kosten van informatie te berekenen, is het opsommen van alle activiteiten die nodig zijn om deze informatie beschikbaar te stellen. Hieronder verstaan we zowel de content creatie, content opslaan, content beheer en de tijd die nodig is om deze content te vinden. Om het simpel te houden gaan we er vanuit dat de content waarde toevoegt, zodra men de informatie heeft gevonden.

business case

 

Wanneer de waarde / kosten groter is dan 1, heeft uw organisatie twee uitdagingen:

  1. De informatie is niet eenvoudig opgeslagen in een item (blog, document, en dergelijke)
  2. De informatie is niet eenvoudig te vinden en consumeren (niet makkelijk te interpreteren)

Hoe lager de kosten zijn, des te meer informatie er verstrekt kan worden. Om deze kosten zo laag mogelijk te krijgen, bieden informatie technologieën (waaronder sociale intranetten) uitkomst.

In veel bestaande organisaties ligt de grens van informatie-opslag op een niveau waarop medewerkers de hoeveelheid content niet meer kunnen verwerken. Vaak wordt weinig gebruikte content verwijderd om overzicht te houden. Hiervoor gebruikt men de “content usage rate” en gaat waardevolle informatie verloren.

Veel organisaties zien geen problemen in de eerste uitdaging. Zij zijn niet op de hoogte van hoeveel waardevolle informatie enkel in e-mailboxen of op andere online community’s rondzwerft zonder gevonden te worden. Bestaande tools zijn niet krachtig genoeg om dit te doorzoeken.

In haar studie “The high Cost of Not Finding Information (2011)” toont Susan Feldman aan dat kenniswerkers 15% tot 35% van hun tijd kwijt zijn aan het zoeken van informatie. Met tot gevolg dat in 15% van de gevallen bestaande content gedupliceerd wordt. Slechts 50% van de zoekopdrachten geeft meteen een bevredigend resultaat. De andere helft dus niet!

Vermenigvuldig deze percentages met de salarissen en u ziet hoeveel u kunt besparen. Nog even afgezien van alle dubbele werkzaamheden, vertraging, niet geoptimaliseerde klantenservice, minder gefundeerde besluitvorming en emotionele factoren (bijvoorbeeld frustratie en de uitwerking hiervan).

Wilt u alles weten over de social intranet business case?
Download dan gratis ons whitepaper: Winstgevend social intranet? Start bij de business case!

Uw naam (verplicht)

Organisatie (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Hou mij op de hoogte van innovaties, trends en ontwikkelingen.

Labels:,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services