Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Sociaal intranet op basis van traditioneel intranet

Sociaal intranet op basis van traditioneel intranet

Het dagelijks werk van een groot aantal medewerkers binnen een organisatie bestaat uit het zoeken, het bewerken, het opslaan en het delen van informatie oftewel: uw medewerker is een echte kenniswerker. Waarbij vroeger de fabrieksarbeider vooral bezig was met productie op één plek, moet de medewerker vandaag de dag vooral vaardig zijn in het werken met grote hoeveelheden informatie en is de medewerker werkzaam op verschillende locaties. Juist het goed kunnen communiceren, het handig kunnen samenwerken en het slim kunnen delen van kennis is daardoor onmisbaar.

Dit vergt een geheel andere manier van denken en doen die, vanuit de organisatie, gefaciliteerd zou moet worden. Hiervoor zijn grote veranderingen binnen de organisatie nodig, want de ‘oude eigenaren’ van communicatie (Marketing/Communicatie, IT en Management) zijn hiervoor nog niet klaar of blijven denken vanuit hun eigen silo’s. Juist deze afdelingen moeten gezamenlijk werken aan een meer horizontaal georiënteerde organisatie om de kenniswerker te ondersteunen in zijn dagelijks werk. Een belangrijke rol hiervoor is weggelegd voor het intranet. Niet (alleen) op basis van het klassieke zenden van informatie, maar steeds meer op een sociale wijze de interactie met elkaar aangaan, zie Afbeelding 1.

Hiërarchische versus sociale organisatie structuur
Afbeelding 1. Hiërarchische versus sociale organisatie structuur.

Betekent dit dat we geheel afstand moeten nemen van het traditionele intranet? Juist niet. Het intranet zou zowel traditioneel als sociaal moeten zijn zoals te zien is in Afbeelding 2. Een sociaal intranet dat traditioneel (nieuws, naslag, achtergrond en gegevens) en sociaal (meningen, kennis, ervaringen en helpen) combineert zou het nieuwe uitgangspunt moeten zijn. Het sociale component als aanvulling op het traditioneel intranet is onmisbaar, omdat de huidige generatie van kenniswerkers privé al social media inzet. Functies zoals liken, volgen, micro-blogging en persoonlijke updates helpen bij het ontdekken en vastleggen van kennis, ondersteunen de samenwerking, vereenvoudigen de communicatie en spelen een belangrijke rol bij het verbeteren van de betrokkenheid. Juist deze positieve eigenschappen van social media wil je als organisatie inzetten, omdat deze helpen bij het transparant maken van de organisatie en het doorbreken van bestaande silo’s.

De ideale combinatie is een traditioneel intranet plus sociaal intranet
Afbeelding 2. De ideale combinatie is een traditioneel intranet gecombineerd met een sociaal intranet.

Uiteindelijk gaat het om een aantal mindshifts binnen organisaties. Voorheen waren organisaties gesloten, maar meer en meer kiezen organisaties voor een open structuur. Dit is gunstig voor de samenwerking, de transparantie en het vertrouwen. Ook het pushen van informatie (het zenden) is niet meer van deze tijd en organisaties maken de overstap naar een pull-strategie waar de informatie op basis van zijn profiel wordt bedient. Maar de belangrijkste mindshift is toch wel dat voorheen de organisatie centraal stond, maar nu komt de medewerker steeds meer centraal te staan.

Maak van uw organisatie een ‘open keuken’. Immers een restaurant met een open keuken is transparant en geeft vertrouwen. Wat binnen de organisatie gebeurt, bepaalt uiteindelijk voor een groot gedeelte de reputatie van de organisatie aan de buitenkant. Juist bij deze transitie naar een (meer) open organisatie speelt het sociaal intranet een belangrijke rol.

Meer lezen?

De blogserie in 10 stappen naar een succesvol sociaal intranet gaat uitgebreid in op welke dimensies door de organisatie belicht moeten worden om te komen tot een succesvolle implementatie van een sociaal intranet. Klik hier om de blogs te lezen.


  • Een sociaal intranet: Standaard of maatwerk? - O&I Services
  • In 10 stappen een succesvol sociaal intranet op basis van SharePoint

    Een sociaal intranet op basis van SharePoint moet goed worden voorbereid. Uiteindelijk zullen er een groot aantal zaken aangepakt moeten worden op verschillende niveaus, zoals strategisch, technisch, organisatorisch etc.

    Hiervoor zijn in totaal 10 stappen geformuleerd die belangrijk zijn bij het kiezen voor en het uitrollen van SharePoint. Deze stappen kunnen gezien worden als een richtlijn en helpen bij het vormgeven van een SharePoint implementatie traject die past binnen uw organisatie.

    Download


Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services