Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Sharepoint | Een intranet anno nu
Sharepoint | Een intranet anno nu

Sharepoint | Een intranet anno nu

In 2007 begon Microsoft een ambitieus project waarin de focus lag op het vergroten van de weerbaarheid en continuïteit van organisaties. Dit geschiedde door de aanleg van een sociaal intranet product, genaamd SharePoint. Het centraliseren van documenten bevorderden de onderlinge informatiestromen van medewerkers en men kreeg de mogelijkheid metadata toe te voegen, zodat er op gebied van datamining grote sprongen gemaakt konden worden door organisaties. Door het monitoren van gegevens kunnen bedrijven daadkrachtig en analytisch optreden tegen ontwikkelingen op micro-, meso- en macroschaal. Tevens werd het voor gebruikers mogelijk om onderling fora, enquêtes, taken en agenda’s in te zien.

Paradepaardje Microsoft

De ontwikkelingscurve welke Sharepoint sinds 2007 heeft doorgemaakt is benoemingswaardig. Het wordt dan ook vaak betiteld als het paradepaardje van de zakelijke Microsoft-producten. Tegenwoordig wordt Sharepoint gebruikt door meer dan 130 miljoen gebruikers in meer dan 200 verschillende landen. Het is voor bedrijven dan ook het smeermiddel welke de machine geolied maakt.

Cloudoplossing

Sinds 2007 heeft Sharepoint op technisch gebied ook de nodige ontwikkeling doorgemaakt. Sharepoint kan tegenwoordig getypeerd worden als een cloud-oplossing, zodat men niet langer afhankelijk is van lokale netwerken: overal ter wereld kan men de gewenste informatie opvragen. Sharepoint biedt de gebruiker tevens de mogelijkheid apps te implementeren waardoor men een omgeving op maat kan creëren.

Creëren synergie interne en externe omgeving

Een veel gehoorde wens van intranet-gebruikers is dat men toe wil naar een omgeving waarin het mogelijk wordt sociale netwerken te integreren in hun interne omgeving. Op deze wijze kan men ontwikkelingen op extern niveau implementeren en integreren in de interne bedrijfsomgeving. Microsoft heeft deze wens ingewilligd door een omgeving te genereren waarin het interne afstemmingsproces als vorm van samensmelting gezien kan worden. Het wordt voor gebruikers mogelijk om sociale netwerken zoals LinkedIn en Twitter te integreren in de interne omgeving van Sharepoint, waardoor er een symbiose plaatsvindt van branche gerelateerde ontwikkelingen en ontwikkelingen op intern niveau.

Gebruikersinterface

In 2010 speelde Microsoft hier op in door de gebruikersinterface gebruikersvriendelijker te maken. Tevens zorgt deze interface ervoor dat Sharepoint uitermate geschikt is geworden voor tablets en mobiele telefoons. Men kreeg de mogelijkheid ‘keywords’ aan documenten toe te voegen zodat men automatisch op de hoogte gesteld kan worden van updates in desbetreffende documenten.

De technologie achter Sharepoint

De searchengine van Microsoft werkt op basis van de technologie FAST. Tot 2013 werd dit product nog afzonderlijk van Sharepoint aangeboden, maar tegenwoordig is dit geïntegreerd. De FAST-technologie geeft de gebruiker de mogelijkheid op uitgebreide wijze informatie te filteren in het gewenste resultaat. De interface wordt vormgegeven door Ribbon: een gebruiksvriendelijke interface welke op overzichtelijke wijze is vormgegeven. De documentopslag wordt uitgevoerd door Skydrive-pro en kan tevens aan desktop gekoppeld worden zodat men deze kan synchroniseren.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services