Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Outsourcing bestaat niet langer. Lang leve de cloud!

Outsourcing bestaat niet langer. Lang leve de cloud!

Onlangs werd ik gewezen op een interessant artikel geschreven door een vakgenoot over hoe outsourcing op korte termijn drastisch zal veranderen, technologieën groeien, wereldwijde ‘service delivery’ modellen, snelle veranderingen in consumentengedrag en over waar kopers en leveranciers hun aandacht aan moeten besteden. Het artikel is geschreven door de IT Sourcing afdeling van KPMG.

Zichtbare veranderingen in de markt

  • De omvang van deals wordt kleiner.
  • Kopers zijn terughoudend om nieuwe investeringen te doen in traditionele outsourcing (social en de cloud zijn volwassen geworden en breken door in corporate omgevingen).
  • Verkopers verliezen hun slagkracht, met name de Indiase verkopers.
  • Klantgerichte focus (vertrouwelijkheid, cultuur) en snelheid worden noodzaak.
  • Adviseurs zijn vastgeroest aan oude adviesmodellen en begrijpen de nieuwe cloud delivery modellen niet.

Maar waarom gebeurt dit?

De reden is geen verrassing. Allemaal dienen we een klant. Allemaal nemen we aan dat klanten van ons zullen blijven kopen. Maar nee! Dit is precies waar technologische veranderingen in de cloud en op het gebied van social business het nieuwe type klant hebben gecreëerd die uitgaat van kortstondigheid en snelheid. Ze hebben service nodig en wel nu! Technologie heeft zich in rap tempo doorontwikkeld en met de komst van het internet kwam ook de vrijheid in keuze. De klant heeft gesproken. Een recent onderzoek naar klanttevredenheid laat nog steeds zien dat we het behoorlijk slecht doen als het gaat om het tevreden houden van onze klanten. De volgende cijfers onderstrepen dit:

Outsourcing bestaat niet langer. Lang leve de cloud!
Courtesy: Verint

De afgelopen jaren heb ik met verschillende zakelijk leiders binnen Europa gesproken, CIO’s, IT Directors, CFO’s (soms) en CEO’s. Blijkbaar worden ook zij steeds actiever op dit vlak en eisen zij waarde voor hun geld en bewijslast van hetgeen IT voor hun business kan betekenen. Een aantal recente gesprekken die ik heb gehad:

1. Een ‘social talk’ met een CEO in de zorgsector.

Het IT system is verouderd. De business leidt er onder en hij wil de volgende drie aspecten aanpakken:

  • Mijn dienstverlening aanzienlijk verbeteren – meer patiënten bedienen, etc.
  • Mijn kosten drastisch terugdringen – de CFO wil waarde voor zijn geld.
  • IT zover krijgen over te springen naar innovatieve modellen, samenwerken, verbinden en het productiviteitsniveau verhogen.

Zijn dilemma

Hij blijft verkopers treffen die blijven “verkopen” in plaats van na te denken over partnering. Hij wil cloud applicaties die via één IT platform worden aangeboden en waar alle medewerkers gebruik van kunnen maken vanaf iedere willekeurige locatie met ieder willekeurig apparaat. Een ‘infra-agnostic’ en consumptie-gebaseerd model dus. Door zijn ervaring als CIO weet hij dat dit mogelijk en verkrijgbaar is. Hij verliest cliënten en heeft dus hulp nodig.

2. Een ‘social talk’ met een CIO van een grote Europese speelgoedfabrikant

Uitdaging:

  • Grote toename van technische projecten.
  • Gebrek aan betaalbare consultants/ professionals.
  • Verstevigen van de business functies en IT kosten terugbrengen.

Zijn dilemma

Hij was niet bereid om samen te werken met verkopers, zelfs niet met adviseurs die een heel ander type verkopers vertegenwoordigen. Vanzelfsprekend was ook hij begonnen met het ontdekken van het ‘sourcing landschap’ en zoals u en ik weten ruiken verkopers dit vanaf grote afstand. Hij maakte zich ook zorgen (nog steeds, ook al heeft hij een verkoper gekozen en is hij begonnen aan zijn outsourcing reis) dat het bedrijf niet zou passen in hun gezin georiënteerde cultuur. En geloof me, het bedrijf is gigantisch. Hij wil klanten, dus hij heeft hulp nodig.

De conclusie

Het outsourcing model is aan het veranderen. Traditionele outsourcing bestaat niet langer. Het is verdwenen. Zo niet, dan verdwijnt het de komende vijf jaar in ieder geval. De truc is om snel te zijn. Dat is wat de klanten willen zijn. Dat is wat zijn klanten aan het worden zijn. Lage kosten, efficiënt, vlot, inpassend. Om die reden heb je snelle leveranciers nodig en vlotte adviseurs. De klant krijgt zijn stem terug en het recht om de klagen wanneer dingen niet werken, en terecht. IT kan een leidende rol nemen om van hun klanten en consumenten hun ambassadeurs te maken.

Outsourcing bestaat niet langer. Lang leve de cloud!
Courtesy: Verint

Hoe blijf je als verkoper relevant?

  1. Bouw een relatie op: Wat deze informele gesprekken met zakelijk leiders ons vertellen, is dat zij een relatie willen aangaan met hun klanten. Zij verwachten dus hetzelfde van hun leveranciers. Kopers willen leveranciers die denken als adviseurs en partners. Leveranciers zullen de wijze waarop zij zich positioneren maar vooral hoe zij acteren, dus moeten veranderen.
  2. Begrijp de cultuur: het opbouwen van een relatie gaat niet lukken zonder te investeren in de lokale, regionale en Europese cultuur van het bedrijf. Leveranciers zijn doorgegaan met te vertrouwen op ‘expats’ die nauwelijks connectie hebben met de lokale samenleving en cultuur. Onthoud. Europa is anders!
  3. Begrijp de business en handel daarnaar. Leveranciers moeten begrip hebben van het klimaat waarbinnen zij opereren, de sterktes en zwaktes van de organisatie. Dit is alleen mogelijk wanneer ze bereid zijn om als partner op te treden, in plaats van als aanbieder. Denk eens vanuit het perspectief van de koper en vergeet de marges.

Wat kopers zouden moeten doen

  1. Shared service modellen en extended enterprise modellen evalueren. Veel SMB organisaties binnen Europa, die grote IT uitgaven doen (€10 – 100M), zijn de modellen aan het verkennen. Grote outsourcing deals en praten met “Large Deal VPs” zijn weggegooid geld. Praat met de échte partijen!
  2. Consolideer uw applicaties en maak gebruik van een platform: Steeds meer bedrijven benutten het laag hangende fruit zoals sales en marketing applicaties. Binnenkort zijn robuuste verenigde, samenwerkende sociale intranet platformen, wel bekend als Enterprise 3.0, klaar om uw HR, Payroll, Mail, Chat (tekst, voice en audio) etc. binnen één platform te faciliteren. Dat kan niet anders dan de gebruikerservaring te vereenvoudigen. Maar, het komt niet vanzelf. Begin daarom met een PoC en betrek uw medewerkers!
  3. Word actief met cloud en social: dit wordt steeds overtuigender. We zien een nieuwe golf van XaaS modellen waar niet alleen de laaS, PaaS maar alles gecombineerd wordt aangeboden door kleinere, snellere leveranciers. Zij staan dichter bij u, en bieden meer waarde voor uw geld, begrijpen uw taal en organisatie cultuur en zijn bereid om een partnership aan te gaan. Probeer het en ga de uitdaging aan. Ontwikkel een PoC portfolio zodat zij u in de etalage kunnen zetten. Ga daarna verder en daag de dinosaurussen uit met deze nieuwe delivery modellen.
  4. Praat met adviseurs die veelzijdig zijn (tech en business): Het is doorslaggevend dat u spreekt met adviseurs die zowel in contact staan met het technologische landschap als die uw organisatiecultuur begrijpen. Veel adviseurs zijn de realiteitszin verloren. Dat kan hen niet kwalijk worden genomen, de technologische ontwikkelingen zijn overweldigend voor ons allemaal. Maar dan nog heeft u geen excuus om te blijven betalen voor advies dan van toepassing is op het verleden.

Onthoud – De welvaart overdracht van Trillion dollar/ Euro betekent niet alleen verlies van welvaart voor de traditionele leveranciers, maar ook het verloren gaan van veel oude, traditionele modellen.

Labels:, , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services