Sociaal intranet van O&I Services
Op naar een sociaal intranet!

Op naar een sociaal intranet!

Nog te vaak werken organisaties met ouderwetse intranetten die medewerkers opzadelen met een hoop ellende. Veel tijd gaat verloren bij het zoeken naar informatie en het doorspitten van overvolle mailboxen. Daarnaast is er nauwelijks of geen sprake van interactie. Het gevolg? Verlaagde motivatie en productiviteit. Hoog tijd voor vernieuwing dus. Maar welke richting moeten we op? Hoe kunnen we bovenstaande problemen voorkomen?

Online sociale netwerken

Wij denken dat we daarvoor moeten kijken naar bestaande online sociale netwerken. Velen van ons zijn al bekend met de voordelen die deze netwerken met zich meebrengen. Nooit eerder was het zo eenvoudig om groepen te vormen en informatie, gedachten en ervaringen met elkaar uit te wisselen. Dit zijn fundamentele menselijke sociale behoeften en juist daarom zijn social media ook zo’n ongekend succes. Wie beschikt er tegenwoordig immers niet over een Facebook, Twitter, of LinkedIn-account? Het lijkt langzamerhand een uitstervend ras. Volgens de laatste cijfers maken wereldwijd inmiddels al meer dan anderhalf miljard mensen (80% van de internetpopulatie) gebruik van sociale netwerken, waarvan tachtig procent op reguliere basis.

Sociale technologieën slim inzetten

Onderzoek van het McKinsey Global Institute laat zien dat ook zo’n 70% van alle organisaties sociale technologieën op een of andere manier gebruikt. Het betreft hier echter meestal communicatie met externe partijen. Dit terwijl het inzetten van sociale technologieën om interne communicatie en samenwerking te verbeteren vele malen waardevoller blijkt te zijn. Zo zouden productiviteit en motivatie volgens het MGI met maarliefst 20% kunnen toenemen!

Het één sluit het ander niet uit

We moeten ons vizier dus richten op een intranet dat slim gebruik weet te maken van deze enorme kracht van sociale technologieën. Maar laten we daarbij de functionaliteit van het traditionele intranet niet volledig afschrijven. Zulke systemen mogen dan gedateerd zijn en hun beperkingen hebben, maar ze bevatten ook duidelijke sterke punten. Zo blijft de structuur die traditionele intranetten kunnen aanbrengen enorm waardevol. En is het altijd prettig als er bepaalde centrale plekken zijn waar specifieke content wordt aangeboden of dingen kunnen worden geregeld. Dus voordat we zeggen weg met het één en op naar het ander, laten we ons beseffen dat het ook mogelijk is om het beste van oud en nieuw te combineren. Eén sociaal platform met de traditionele functionaliteit van het intranet en krachtige interactieve sociale technologieën om te communiceren, kennisdelen en samenwerken.

Dus waar wachten we op, op naar een sociaal intranet!

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services