Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Motiveren van werknemers, het sociale intranet helpt!
Motiveren van werknemers, het sociale intranet helpt!

Motiveren van werknemers, het sociale intranet helpt!

Werknemers motiveren door beloningen in de vorm van een laptop of een iPad, een bonus geven of een extra dag vrij in de maand: dit zijn voorbeelden van inefficiënte en dure manieren. Als de werknemers niet erg gemotiveerd zijn is het vaak erg moeilijk om hen wel gemotiveerd te krijgen. Welke moderne manieren zijn er tegenwoordig om dit te bereiken, welke manieren zijn effectief en hoe faciliteer je dit? Referral recruitment, het all-in-one concept en crowdsourcing zijn hier voorbeelden van. Ik licht ze hier toe.

Crowdsourcing

Zoals mijn collega al heeft beschreven in zijn vorige blog over crowdsourcing op het sociale intranet, is het concept crowdsourcing het meehelpen aan een project via het (interne) publiek. Crowdsourcing is al een tijdje trending op Twitter: het externe crowdsourcing. Het concept ‘Durf Te Vragen’ (DTV) is zelfs al bekend onder het jongere publiek. Maar ook binnen grotere organisaties is (interne) crowdsourcing enorm effectief. Iemand helpen met een opdracht via het sociale intranet is leuk en zorgt voor binding, maar zorgt er ook vooral voor dat de activiteit op het sociale intranet gaat stijgen.

Referral recruitment

Referral recruitment is een nog redelijk onbekend begrip. Het wordt vaak gebruikt zonder dat men weet wat het inhoudt. Simpel gezegd houdt het via-via solliciteren in. Een vriend(in) of kennis introduceert een werkzoekende binnen zijn of haar bedrijf via (bijvoorbeeld) het sociale intranet systeem. Bewezen is dat instroom ‘via via’, naast meer (en goedkopere) sollicitanten, ook kwalitatief betere en meer betrokken sollicitanten oplevert. Maar dat is nog niet alles. Door eigen medewerkers te betrekken bij de werving van nieuwe collega’s wordt hun binding met het bedrijf versterkt, wat vervolgens resulteert in een motivatiestijging binnen het bedrijf.

All-in-one concept

Met het all-in-one concept doel ik op een systeem dat alle applicaties en tools (alles wat de werknemer nodig heeft voor al zijn werkzaamheden) integreert binnen één platform. Het gaat dus om één omgeving voor directe communicatie, bestandsdeling, e-mail, bedrijfsinformatie etc. Dit betekent dat er erg veel informatie beschikbaar is op één platform waardoor er duidelijke filters aanwezig moeten zijn om de informatie te kunnen onderscheiden. Het concept is simpel, maar de realisatie is ingewikkeld.

Een traditioneel intranet kan hier allemaal niet in faciliteren, vandaar de verschuiving naar een sociaal intranet, dat hier wel voor kan zorgen. Want een sociaal intranet helpt!

Labels:, , , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services