Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Sociaal Intranet – Is uw organisatie volledig genetwerkt?

Sociaal Intranet – Is uw organisatie volledig genetwerkt?

 

Ik weet zeker dat u een van de volgende trends gehoord moet hebben en u bent nu misschien afgeleid van uw favoriete sociale netwerksite om mijn blogbericht te lezen. Iemand vertelde me ooit dat de aandachtspanne drastisch is afgenomen tot 8 seconden. Acht seconden is werkelijk niets!

Hoewel we een duidelijk doel hebben met het contact met onze familie, vrienden en zelfs onbekenden op het sociale netwerk, praten en sluiten we weinig aan op onze eigen collega’s. We begrijpen dat het niet uit zichzelf gebeurt. Organisaties moeten hun interne sociale gezondheidsstatus identificeren en langzaam maar zeker veranderen in een volledig genetwerkte organisatie. De meeste organisaties zijn akelig disconnected. Sommigen zijn gedeeltelijk connected en zeer weinig organisaties zijn volledig genetwerkte organisaties.

De waarde van het sociale netwerk platform is afhankelijk van uw branche, markt en vooral uw ondernemingsdoelen. Een goed beheerde sociale luister-strategie moet worden voortgezet voor specifieke zakelijke doelstellingen direct verbonden zijn aan marketing, sales, klantenservice, PR of HR.

Publieke sociale luisterdiensten, zoals Facebook, bevatten uitgebreide netwerken van gebruikers die zichzelf georganiseerd hebben in groepen en gemeenschappen. Gebruikers zorgen voor rechtstreekse verbinding met andere gebruikers om een persoonlijk netwerk op te bouwen. Ze kunnen ook toetreden tot groepen en gemeenschappen die georganiseerd zijn rond onderwerpen als producten, levensstijlen, vermaak, instellingen, politiek en geografische locaties. U bent zelf ook lid van een deel van een aantal van deze groepen, toch?

Maar wist u dat veel bedrijven en veel van uw potentiële concurrenten gebruik maken van het vergelijkbare Friend-of-a-Friend (FOAF) model om interacties buiten directe connecties mogelijk te maken? Vertrouwen is een functie van verbinding in de nabijheid – hoe dichterbij je bent, des te meer vertrouwend je bent. Informatie, zowel positief als negatief, kan geometrisch worden verspreid via een FAOF netwerk. Beschouw het als ‘van mond tot mond’ dat reist met de snelheid van het licht.

Dus, waar is uw organisatie in uw reis naar digitale transformatie?

Fully Networked Organization

Wat is een volledig genetwerkte organisatie? Met in het achterhoofd de 8-seconden aandachtsregel, tekende ik gewoon dit venndiagram en hopelijk snapt u de afbeelding.

Fully Networked Organization

Concluderend:

  • Een sociaal intranet platform faciliteert de creatie en uitwisseling van user-generated content. In de afgelopen vijf jaar hebben sociale platform services een explosieve groei doorgemaakt; consumenten, u en ik, zijn massaal gebruik gaan maken van diensten zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Pinterest.
  • Social media is overal en altijd aanwezig, net als uw sociale intranet zou moeten zijn! Consumenten kunnen toegang krijgen tot sociale mediadiensten met hun computers, tablets en videogame consoles. Dit gemak van toegang heeft adoptie verder aangewakkerd.
  • Bedrijven – zowel profit als non-profit – moeten begrijpen dat sociale media een integraal onderdeel zijn van het leven van hun klanten. Hoewel de opname van sociale media begon met het jongere, techniek-begrijpende publiek, is de adoptie van sociale mediadiensten  zich in een breed scala van de demografie gaan ontwikkelen.
  • Maak geen veronderstellingen over het gebruik van social media door uw doelgroep. Valideer klantenvoorkeuren voor social media met harde gegevens. Ten onrechte er vanuit gaande dat uw klanten “niet sociaal doen” kan een rampzalige vergissing zijn.
  • Ga vandaag nog aan de slag met uw digitale transformatie strategie! Meet de digitale competentie van uw organisatie, zorg ervoor dat uw digitale geletterdheid voldoende is en ga aan boord aan uw hyper-connected digitale transformatieprogramma.

Volgende blog praat ik over collaboration pattern mapping, organisaties moeten samenwerking (collaboration) patronen goed begrijpen, binnen hun organisatie/teams identificeren en mappen alleen dan pas moeten ze kijken naar het type sociaal intranet dat ze moeten hebben.

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services