Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Internet en intranet zijn niet hetzelfde, of toch wel?

Internet en intranet zijn niet hetzelfde, of toch wel?

Onlangs las ik een interessante post op ‘The Next Web’. Volgens Forrester staat de Europese online markt op exploderen. Maar let op, die explosie staat te gebeuren in de GIIPS landen (Griekenland, Ierland, Italië, Spanje en Portugal), waarbij Italië en Portugal als eerste aan de beurt zijn. Wow! We hebben het dus over economieën waar het moraal zijn dieptepunt heeft bereikt, consumptie behoorlijk is gedaald, en mensen gewoonweg geen aankopen meer doen, waar men gestimuleerd worden om aankopen te doen?

Dit klinkt misschien verrassend, maar het zou wel eens de enige manier kunnen zijn waarop de Zuid Europese economieën hun ‘big bang’ kunnen realiseren en hun economie weer ‘up & running’ kunnen krijgen. We weten inmiddels dat de traditionele manier van zaken doen niet meer werkt. Banken hebben het zwaar, de economie ligt in puin en de werkloosheid was niet eerder zo hoog.

Internet en intranet zijn niet hetzelfde, of toch wel?
Bron: Forrester’s Retail Survey

Alles draait om het snel veranderende gedrag

Het web verwijst naar alles dat wordt gedaan binnen de context van een browser. Het gedrag van de web georiënteerde consument is vanzelfsprekend van belang voor het kunnen verleiden van de consument om een aankoop van uw website te doen. Dat klinkt misschien gemakkelijk, maar hoe zorgt u ervoor dat de consument uw website bezoekt? U kunt miljoenen uitgeven aan marketing- en salescampagnes en hopen dat uw product ‘blijft hangen’, maar in de huidige technologische maatschappij, waar nagenoeg iedereen en alles op het internet te vinden is, wordt die strijd al snel een strijd van ‘ik ook ’ en ‘ook gedaan’.

Als dat het geval was, dan zouden alle bedrijven erg succesvol zijn geweest met de lancering van hun ‘web-only’, ‘web+BNM’ modellen of standaard ‘brick and mortar’ modellen. Het gehele spectrum van het verbeteren van uw supply chain, het consolideren van uw sales- en operationele planning, etc. zijn belangrijke factoren om de beweging te maken naar een vermindering van uw voorraden en het vergroten van uw marges.

Maar de uitdaging is dat ‘dingen’ als nooit tevoren in beweging staan. In ongelofelijk snel tempo. Kijk maar eens naar deze trends, waarvan sommigen al onderdeel zijn geworden van ons leven. Onthoud, u en ik, wij allemaal, leven dit leven al.

Internet en intranet zijn niet hetzelfde, of toch wel?

Dit heeft zeker een enorme impact op de wijze waarop we denken, ons gedragen, werken en consumeren. En het behoud en de engagement van uw workforce, flexibel of full-time, als uw top prioriteit.

Om engagement bij uw klanten te bereiken, zult u eerst engagement bij uw medewerkers moeten bereiken. Ik geloof er sterk in dat, om deze veranderingen te weeg te brengen, eerst uw medewerkers gemobiliseerd moeten worden. Uiteindelijk zijn zij immers ook klanten. Vraag uzelf het volgende af voordat u uw diensten aan uw klanten aanbiedt:

  • Zou ik de diensten/producten zelf aankopen?
  • Zouden mijn collega’s deze diensten/producten kopen?
  • Zouden mijn vrienden deze diensten/producten kopen?
  • Zou ik interesse hebben om de diensten en/of producten aan te bevelen binnen mijn netwerk, offline én online?

CEO’s, CMO’s en managers houden zich druk bezig met het mobiliseren en enthousiasmeren van hun workforce. Kijk maar eens naar de cijfers. Daar gaat ergens iets flink mis. Medewerkers zijn nauwelijks gemotiveerd en kunnen zich niet associëren met het merk waar ze voor werken. Althans, dat blijkt uit recent onderzoek.

Kijk maar eens naar de kosten van medewerkers die zich niet betrokken voelen bij uw bedrijf:

Internet en intranet zijn niet hetzelfde, of toch wel?
Bron: Halogen software Infographic

Om succesvol te zijn op internet, zult u eerst succesvol moeten worden met intranet

Het is van cruciaal belang om uw interne zaken te synchroniseren met uw externe zaken. Hiermee bedoel ik dat u moet beginnen met u zo te gedragen/ gedrag te stimuleren dat gelijk is aan de wijze waarop een klant zich gedraagt. Bestaande intranetomgevingen worden beschouwd als niet-productief en medewerkers wijken uit naar andere omgevingen (ja, inderdaad, naar het internet) om hun werk te doen.

Stel u het grote voordeel eens voor dat uw bedrijf te wachten staat: een golf van medewerker tevredenheid die de weg vrij maakt om producten en diensten te verkopen. Het traditionele intranet is er niet in geslaagd om het moraal van medewerkers te doen stijgen, nog heeft het bedrijven makkelijker gemaakt om de productiviteit te verhogen door medewerkers met elkaar te laten samen werken binnen het portaal. Het heeft zich ontwikkeld tot een statisch geheel met informatie die nauwelijks toegankelijk is voor medewerkers.

We bevinden ons in een tijdperk van kenniswerkers, ervaren en gespecialiseerde vakmensen. Bedrijven beginnen zich te realiseren dat een geniale CEO of een top zakelijk manager, niet in zijn eentje in staat is om het bedrijf naar grotere hoogtes te krijgen. Nog zou het verstandig zijn om deze grote verantwoordelijkheid toe te vertrouwen aan een handvol medewerkers. Collectieve wijsheid, met gebruik van sociale en motiverende tools en platformen, kan bedrijven daadwerkelijk naar grotere hoogten brengen en hen helpen om grotere doelen te bereiken.

Zoals Peter Drucker eens zei:
“This new knowledge economy will rely heavily on knowledge workers […] the most striking growth will be in “knowledge technologists:” computer technicians, software designers, analysts in clinical labs, manufacturing technologists, paralegals. […] They are not, as a rule, much better paid than traditional skilled workers, but they see themselves as “professionals.” Just as unskilled manual workers in manufacturing were the dominant social and political force in the 20th century, knowledge technologists are likely to become the dominant social—-and perhaps also political—-force over the next decades.”

Het is dan ook tijd om terug te gaan naar de basis: een sociaal, aantrekkelijke en eenvoudig toegankelijke tool en platform, waarmee medewerkers en kenniswerkers hun werk naar volle tevredenheid kunnen uitvoeren.

Labels:, , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services