Sociaal intranet van O&I Services

Hoe sociaal is SharePoint 2013?

Social media functies zoals online communities, blogs en tweets zijn niet meer weg te denken uit het (privé)leven van veel mensen. Ook binnen organisaties worden dezelfde technieken nu gemeengoed, omdat ze helpen om organisatiedoelstellingen te realiseren. Denk hierbij aan het verbeteren van samenwerking, stimuleren van kennisdeling en bij het vereenvoudigen van communicatie.

Deze sociale ontwikkelingen en wat deze voor organisaties kunnen betekenen is Microsoft ook niet ontgaan. Daarom biedt  SharePoint 2013 standaard veel sociale functies, zodat organisaties hun intranet op een sociale manier kunnen inrichten. Doordat het om standaard functionaliteit gaat, zijn deze sociale functies volledig geïntegreerd binnen SharePoint.

SharePoint 2013 beschikt o.a. over de volgende sociale functies:

  • Nieuwsfeed per medewerker
    Elke medewerker heeft een eigen nieuwsfeed die vergelijkbaar is met de activiteitenstroom van Facebook. Hierin is zichtbaar waar de medewerkers op dat moment mee bezig zijn.
  • Breed inzicht in activiteiten
    Alle activiteiten binnen de organisatie kunnen inzichtelijk worden gemaakt of worden gefilterd op basis van onderwerpen en de medewerkers die een medewerker volgt. Dit gebeurt met behulp van een activiteiten stroom.
  • Neem deel in het gesprek
    Reageer of beantwoord in de activiteitenstroom met @mentions en #hashtags op dezelfde manier zoals via Twitter gebeurt. Op deze manier raken medewerkers eenvoudig betrokken bij elkaars werk en kunnen ze hulp bijvoorbeeld hulp aanbieden.
  • Gepersonaliseerd content aanbod
    Volg #hashtags en ontvang notificaties wanneer er nieuwe content beschikbaar is binnen het sociaal intranet. Dit is een belangrijk hulpmiddel, naast de rechten, om op een gepersonaliseerde manier relevante content aan medewerkers aan te bieden.
  • Persoonlijke statusupdates
    Medewerkers kunnen op hun eigen Profielpagina een persoonlijke status update geven. Deze persoonlijke status updates worden opgeslagen en zijn later doorzoekbaar.
  • Verschillende manieren van volgen
    Op verschillende manieren kunnen medewerkers actief zaken volgen binnen SharePoint. Zo kunnen medewerkers niet alleen elkaar of specifieke onderwerpen volgen, maar zelfs documenten.
  • Actueel medewerkersprofiel
    Het onderdeel ‘My site’ kan bijvoorbeeld worden gebruikt door medewerkers om inzicht te geven in hun eigen expertise. Het is vervolgens eenvoudig voor andere medewerkers om deze expertise te vinden via de zoekmachine en om contact op te nemen de gevonden specialist.
  • Toon betrokkenheid met liken
    Verschillende zaken zoals persoonlijke statusupdates of activiteiten in de nieuwsfeed kunnen worden ge-liked zoals we dat ook kennen van Facebook.
  • Deel content in op basis van tags
    Met behulp van tags kunnen documenten worden geclassificeerd om de vindbaarheid verder te verbeteren en om medewerkers te infomeren die bepaalde tags volgen.
  • Het delen van content
    Binnen SharePoint 2013 kunnen bijvoorbeeld medewerkers en documenten worden gedeeld. Deze functionaliteit helpt bij het verspreiden van informatie op een laagdrempelige manier.

Samenvattend kun je zeggen dat SharePoint 2013 een volledig palet aan sociale functies bevat die u eenvoudig binnen uw organisatie kunt gaan inzetten!


  • Een sociaal intranet: Standaard of maatwerk? - O&I Services
  • In 10 stappen een succesvol sociaal intranet op basis van SharePoint

    Een sociaal intranet op basis van SharePoint moet goed worden voorbereid. Uiteindelijk zullen er een groot aantal zaken aangepakt moeten worden op verschillende niveaus, zoals strategisch, technisch, organisatorisch etc.

    Hiervoor zijn in totaal 10 stappen geformuleerd die belangrijk zijn bij het kiezen voor en het uitrollen van SharePoint. Deze stappen kunnen gezien worden als een richtlijn en helpen bij het vormgeven van een SharePoint implementatie traject die past binnen uw organisatie.

    Download


Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services