Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Het succesvol lanceren van een sociaal intranet | Deel II
Het succesvol lanceren van een sociaal intranet DEEL II

Het succesvol lanceren van een sociaal intranet | Deel II

“Social media spark a revelation that we, the people, have a voice, and through the democratization of content and ideas we can once again unite around common passions, inspire movements, and ignite change”. Brian Solis, Engage: The Complete Guide for Brands and Businesses to Build, Cultivate, and Measure Success in the New Web.

Schrijver Solis weet in zijn boek ‘Engage’ in één zin samen te vatten waar organisaties naarstig naar op zoek zijn bij het formuleren van een sociaal intranet omgeving. Het sociaal intranet moet inspelen op het sentiment waarin men de vrijheid voelt om elkaars passies, inspiraties en dwang naar verandering te uiten. Vaak wordt het implementeren van een sociaal intranet als laatste stap gezien, terwijl de laatste stap eigenlijk zou moeten zijn; hoe krijgen we de gebruiker zover om gebruik te maken van de interactieve oplossing?

Facebook, Twitter, LinkedIn en nu op bedrijfsniveau – ook nog – een sociaal intranet. Elke omgeving moet tegenwoordig interactief zijn, maar waarom eigenlijk? Is men wel geïnteresseerd in de statusupdates? KPN speelde hier leuk op in de reclame Vrienden staan nooit uit.

Het enorm intense gebruik van social media heeft er toe geleid dat er een cultuur op internet is ontstaan waarin men elkaar voortdurend triggert met nieuwe persoonlijke informatie en informatie op gebied van interesses. De statusupdates vliegen je om de oren. Deze honger naar nieuwe informatie laat zien hoe nieuwsgierig men naar elkaar is. Deze honger is inmiddels ook op bedrijfsniveau doorgedrongen: processen worden veelvuldig geanalyseerd en men probeert een hogere interactie te integreren. De term die hier veelvuldig voor wordt gebruikt is het creëren van een dynamische organisatie. Waar komt de honger naar interactie van individu en op overkoepeld niveau de organisatie eigenlijk vandaan?

Is het een narcistisch gegeven, is men oprecht geïnteresseerd in de ander of is het een evolutionair gegeven? Zoals Darwin het mooi beschreef: “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change”. Het zou van weinig intellectuele bagage getuigen wanneer we genoemde aspecten onder een noemer zouden vatten. Een omgeving bevat immers zoveel factoren die met elkaar interacteren.

Uiteindelijk wil men als organisatie zijnde natuurlijk dat deze honger op organisatieniveau zijn doorslag vindt. Er zijn een aantal factoren die deze honger kunnen stillen, bij elke best practices op gebied implementatie van een sociaal intranetomgeving terugkomen;

Het creëren van honger naar informatie

De mogelijkheden op gebied van een sociaal intranet zijn gigantisch. Het is echter zaak om als organisatie stapsgewijs over te gaan tot de cultuurverandering die uiteindelijk leidt tot het vergroten van de interactiviteit in de organisatie. Bij het implementeren van een sociaal intranetomgeving is het zaak om de organisatiedoelstelling niet uit het oog te verliezen, dus concreet: welke bijdrage kan een sociaal intranet leveren aan de gestelde organisatiedoelstelling?

Om tot succesvolle implementatie te komen is het essentieel om een duidelijke cultuurverandering door te maken. Het platform moet uiteindelijk door alle lagen gebruikt worden en moet niet gestoeld zijn op de ‘early adopters’. Door in de ontwikkelingsfase gebruik te maken van de expertise van medewerkers wordt er direct betrokkenheid gecreëerd.
Gedurende implementatie is het essentieel om transparante en consistente communicatie over het nieuwe sociale platform te presenteren. Op deze wijze blijft het personeel volledig betrokken bij het ontwikkelingsproces.

Men wil een klimaat creëren waarin:

  • Personeel onderling inspeelt op vragen in de organisatie;
  • Vakgerelateerde kennis deelt;
  • Mogelijke marktontwikkelingen worden besproken;
  • Gezamenlijk tot probleemoplossing gekomen wordt;
  • Discussies over innovatie plaatsvinden.

Meer lezen?

Het creëren van actieve intranetcommunity gaat in op welke elementen van belang zijn om een actieve intranetcommunity te krijgen. Klik hier om het blog te lezen.

De white paper; Engagement en het sociale intranet geeft inzage op welke wijze men intern betrokkenheid kan ontwikkelen voor het intranet. Klik hier om de white paper te downloaden.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services