Sociaal intranet van O&I Services

Het sociale intranet in 2014

In 1999 introduceerde MIT-technologie pionier Kevin Ashton de term “internet of things”. De term bevatte destijds een betekenis waarin het slim combineren van apparaten met internet leidde tot grote vooruitgang in de RFID-sector. In 2014 kan gesteld worden dat steeds meer software-omgevingen en apparaten in één omgeving samenkomen. Ook in de bedrijfsomgeving werkt men met een breed scala aan software en apparaten aan de dagelijkse werkzaamheden. Het intranet is geëvolueerd in een omgeving waarin men onderling steeds intensiever samenwerkt en waar ruimte is voor inbreng van eigen software en apparatuur. Bedrijven bieden steeds vaker de mogelijkheid om altijd en overal beschikking te hebben tot het intranet. Doordat de kantooromgeving steeds minder centraal is komen te staan in de dagelijkse onderlinge interactie wordt er meer gevraagd van de intranetomgeving. Welke gevolgen hebben zojuist genoemde ontwikkelingen voor de intranetomgeving?

Hoe ziet een intranetomgeving er in 2014 uit?

Hieronder een virtuele weergave van de intranetomgeving die voldoet aan de wensen en eisen van een intranetomgeving anno 2014:

Social intranet

 

Afbeelding 1: Het sociale intranet(klik op de afbeelding om deze te vergroten).

Men wil als organisatie evolueren in een structuur waarin de communicatielijnen verkleind worden, zodat afdelingen complementair aan elkaar kunnen zijn en het organisatiemodel een verbeterde synergie krijgt.

social vs traditional

 

Afbeelding 2: Sociaal- versus Traditioneel intranet (klik op de afbeelding om deze te vergroten).

Tegenwoordig spreekt men nauwelijks meer over een traditioneel intranet, deze term is vervangen door de term het sociale intranet. Terwijl er wel degelijk functionaliteiten uit het traditionele intranet zijn verwerkt in het sociale intranet. Het belangrijkste verschil is echter dat het sociale intranet voorziet in de interactiviteit welke bij het traditionele intranet ontbrak. De statische content is aangevuld door dynamische informatie die door elke gebruiker aangepast kan worden. In afbeelding 2 ziet u welke voordelen dit voor de organisatie oplevert. Afdelingen groeien naar elkaar toe op het sociale intranet en gaan uiteindelijk in elkaar op. Men levert een contributie aan het lerend vermogen van de organisatie, er ontstaan gesprekken en men krijgt de mogelijkheid om digitaal samen te werken.

 Meer lezen?

Ben u geïnteresseerd/geïnspireerd geraakt over de voordelen die een sociaal intranet kan leveren? In de blogserie in 10 stappen naar een succesvol sociaal intranet wordt toegelicht welke stappen er vereist zijn om tot een succesvolle implementatie van een sociaal intranet te komen. Klik hier om de blogserie te lezen.

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services