Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Het rendement van een social intranet per branche?
business case

Het rendement van een social intranet per branche?

Vanuit O&I Services adviseren en implementeren wij sociale intranetten binnen organisaties uit diverse branches. Op de vraag “Levert een social intranet bij alle organisaties evenveel op?” is het antwoord “nee”. Ondanks elke organisatie haar voordeel kan doen met een social intranet, verschilt het waarde potentieel hiervan per branche.

De oorzaak zit ‘m in de aard van de werkzaamheden. Een goed ingericht social intranet ondersteunt medewerkers bij hun dagelijkse werkzaamheden. Per branche en ook binnen organisaties lopen individuele werkzaamheden sterk uiteen. Dit heeft gevolgen voor het rendement van een social intranet. McKinsey Global Analysis Institute (2012) heeft onderzoek verricht naar het waarde potentieel van sociale technologieën binnen verschillende branches. De resultaten ziet u in onderstaande afbeelding:

Rendement social intranet per branche_ O&I Services
Het grootste verschil uit de studie van McKinsey is het waarde potentieel tussen industriële en kennisintensieve organisaties in het voordeel van de laatste.

Waarom een social intranet het hoogste rendement oplevert voor kennisintensieve organisaties?
Bij de industrie (procedures, controle en gewilligheid) bepaalt de structuur van de activiteiten de basis hoe er wordt gewerkt. Bij kennisintensieve bedrijven bepaalt de kennis van de medewerkers de structuur van de werkzaamheden (mensen, bevoegdheden en participatie). De manier van werken is van invloed op de waarde die een social intranet toevoegt bij het uitvoeren van de werkzaamheden.

Kennisgerichte organisaties zijn gericht op het oplossen van problemen, verrichten van onderzoek en ander creatief werk. Communicatie en interactie met mensen staan hierbij centraal. Het werk is minder goed te voorspellen en minder herhaaldelijk. Dit geldt zowel voor de input als de output, van tijd tot tijd en van situatie tot situatie. Het is daarom lastig op voorhand te voorspellen wat voor informatie nodig zal zijn. In tegenstelling tot de industrie, waarbij de werkzaamheden meer routinematig en gestandaardiseerd zijn.

Met een social intranet zorgt u ervoor dat niet alleen systemen ʺwetenʺ welke type informatie medewerkers gebruiken, maar ook collega’s weten waar men in geïnteresseerd is, momenteel aan werkt, of wat gepland staat. Op deze manier kunnen zij informatie naar u toebrengen, waarvan u niet eens wist dat het bestond. In plaats van uren zoeken en niet kunnen vinden. Essentieel hierbij is wel dat men de nieuwe toestroom van informatie kan filteren.

Wilt u weten hoeveel rendement uw organisatie met een social intranet kan behalen? Lees dan ons whitepaper “Winstgevend social intranet? Start bij de business case!

Uw naam (verplicht)

Organisatie (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Hou mij op de hoogte van innovaties, trends en ontwikkelingen.

Labels:,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services