Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Het relevant houden van uw content op het intranet

Het relevant houden van uw content op het intranet

Frankwatching.com publiceerde kortgeleden een interessante opsomming welke aspecten van belang zijn bij het relevant houden van content in de intranetomgeving.

Vaak is men niet op de hoogte welke contentstrategie men op het intranet moet voeren om te komen tot optimale betrokkenheid. Doordat er geen inzicht is in welke aspecten een rol spelen bij het vergroten van engagement op het intranet en de bezoekersaantallen per pagina weet men het gebruik van het intranet niet te verbeteren. Een gemiste kans, aangezien er door het monitoren van statistieken en het communiceren van deze statistieken toegewerkt kan worden naar een samenwerkingsomgeving waarbinnen men de toegevoegde waarde van digitale samenwerking in gaat zien en in de praktijk brengt. 

Gerry Mcgovern geeft in zijn keynote speech op het Connect congres in London aan dat intranetgebruikers het intranet voornamelijk inzetten om dagelijkse werkzaamheden te realiseren. Uiteraard loopt dit gebruik per afdeling behoorlijk uitéén. Medewerkers kunnen een lijst opstellen waarin ze aangeven welke 5 taken tot de meest gebruikte taken op het intranet kan worden gezien. Een simpele manier om te ontdekken waar de ´sweet spot´ ligt bij het inrichten van de intranetomgeving.

Intranetomgevingen waarborgen vaak een wildgroei aan informatie. Het uitéénlopende gebruik van de verschillende gebruikers resulteren al snel in een omgeving waarin de gebruiksvriendelijkheid snel achteruit gaat. Er wordt tijdens het exploiteren van een intranetomgeving te weinig aandacht besteedt aan het up to date houden van de content. Het geregeld verwijderen van irrelevante content voorziet in het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid en houdt de content op het intranet overzichtelijk.

Aangezien intranetomgevingen steeds meer “user centered” worden is het van belang voortdurend in te kaderen welke vragen er bij de verschillende afdelingen oprakelen. De afdelingen zijn geïnteresseerd in informatieverstrekking waarin uitgebreid naar voren komt welke aspecten toegevoegd dienen te worden om tot de optimale gebruikerservaring te komen.

Nieuwe content kan pas gelokaliseerd worden als men op de hoogte is van de update. Social media en nieuwsbrieven kunnen handige handvatten zijn om nieuw ontwikkeld materiaal te promoten. Vaak is men zich niet van bewust dan niet elke pagina update op het intranet automatisch in handen komt van de medewerkers van organisatie.  Ook kan je om dit optimaal te ondersteunen een speciale Linkedin-groep aanmaken voor het personeel.

Moraal van het verhaal is dat adoptie van het intranet stijgt door voortdurend op zoek te zijn naar verhoogde betrokkenheid en nauwgezet in de gaten houdt welke mate van relevantie de verschillende content op het intranet bevat. Men is immers niet geïnteresseerd in een pagina over een brainstormsessie voor het bepalen van de locatie van het personeelsfeest van jaren geleden. Het relevant houden van de content zorgt ervoor dat medewerkers met een open blik participeren op het intranet en bereid zijn tijd te investeren om content te bekijken en te verspreiden.

Labels:, , , , , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services