Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Het moeilijkste social intranet business case onderdeel: effecten

Het moeilijkste social intranet business case onderdeel: effecten

Nu de aanleiding(en) bekend zijn, problemen in kaart zijn gebracht en gewenste situatie is beschreven, bent u aanbeland bij een moeilijk onderdeel: de effecten. Het vierde van de in totaal zes social intranet business case onderdelen, waarbij het definiëren van doelen en risico’s aanbod komen. Om doelen te kunnen formuleren is het essentieel te weten welke opbrengsten u van een social intranet mag verwachten. In dit blog zoomen we hierop in.

Onderdelen social intranet business case

  1. Aanleidingen Gemist? Lees het blog hier terug
  2. Problemen Gemist? Lees het blog hier terug
  3. Gewenste situatie Gemist? Lees het blog hier terug
  4. Effecten
  5. Scenario’s
  6. Begroting

Social intranet business case: effecten

Het in kaart brengen van concrete doelen en risico’s is essentieel voor het beschrijven van social intranet-effecten. Nu wordt het direct al lastig, want hoe stelt u specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdgebonden (SMART) doelstellingen op voor een social intranet? En welke risico’s zijn er?

Doelen
Een social intranet kent ‘harde’ en ‘softe’ opbrengsten. Onderzoeksbureau McKinsey deed in 2012 een grootschalig onderzoek naar de effecten van sociale technologieën binnen organisaties. Uit deze studie komt naar voren dat er maximaal 25,5 procent productiever gewerkt kan worden door de inzet van sociale technologieën. In onderstaande afbeelding in het groen de toegevoegde waarde van een social intranet.

Potentiële tijdsbesparing social intranet McKinsey 2012

 

Naast het onderzoek van McKinsey deed ook het Amerikaanse Prescient Digital Media in 2009 onderzoek naar de opbrengsten (doelen) die u met een social intranet kan behalen.
Begroting social intranet gebasseerd op Prescient Digital

Risico’s
Het grootste risico zit niet in de techniek. Technisch is alles mogelijk, alleen vormen financiële middelen wel een risico. Het is daarom zaak alle wensen scherp te hebben en op basis daarvan een ‘fixed price’ afspraak te maken met een leverancier.

Wat is het grootste risico? Adoptie! Ofwel, medewerkers die het systeem uiteindelijk niet gaan gebruiken. Soms ervaren medewerkers een overload aan informatie en hebben angst hun mening publiekelijk, met collega’s te delen.

Download whitepaper adoptie

Ook al staat een stevige business case aan de basis voor een succesvol social intranet, zonder dat medewerkers betrokken worden géén adoptie. Download gratis ons whitepaper “Adoptie? Waarom de meeste social intranetten mislukken” om meer over social intranet adoptie te weten te komen.

Uw naam (verplicht)

Organisatie (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Hou mij op de hoogte van innovaties, trends en ontwikkelingen.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services