Sociaal intranet van O&I Services

Het managen van uw intranet

Op het intranetbenchmark forum schreef Chris Tubb onlangs een interessant artikel over welke redenen voor organisaties legitiem zijn om hun intranetplatform te negeren.

Organisaties hebben vaak verschillende platformen waar ze in opteren. Dit maakt het voor het management complex om structuur aan te brengen in systemen. Tevens krijgen medewerkers niet de mogelijkheid om gezamenlijk in één omgeving te functioneren.

Bedrijven kiezen ervoor om deze omgevingen te handhaven omdat het vooroordeel over een intranet is dat het duur en te groot om op een goede wijze te managen. Dit is de reden dat IT-afdelingen ervoor kiezen om het platform hapklaar te maken en op te delen in verschillende componenten.

Een misvatting! Door de organisatie op te delen in deelgebieden lijkt er in eerste instantie een omgeving te ontstaan welke beter te managen is. Echter worden er door het opdelen van de organisatie verschillende eilandjes gecreëerd. Medewerkers hebben onderling niet de mogelijkheid om met elkaar te communiceren. Door communicatielijnen op deze wijze voornamelijk verticaal verlopen ontstaat er op horizontaal niveau een afbakening. Dit levert op operationeel en tactisch niveau de nodige ruis, medewerkers zijn niet instaat om elkaar op het intranetplatform te bereiken waardoor het oorspronkelijke doel een “een beter managebare omgeving” voorbij wordt gestevend door het gebrek aan engagement dat er ontstaat.

Managementstructuur?

Om een intranetomgeving te ontwikkelen waarin er synergie wordt gecreëerd tussen verschillende afdelingen is het van belang na te gaan waar de motivaties en frustraties van medewerkers op gebied van digitale samenwerking liggen.

Het organisatieklimaat kan veranderd worden! Organisaties welke jarenlang werken met verschillende platformen werken, ontwikkelen patronen waaruit afgebakende structuren ontstaan die de gehele organisatie kunnen lamleggen. Door het faciliteren van een gemeenschappelijk intranet kan er een organisatieklimaat ontstaan waarin men minder vanuit afgebakende structuren denkt en de toegevoegde waarde van het intranet gaat inzien.

Meer lezen?

De white paper Een sociaal intranet; Standaard- of maatwerk software geeft inzage in welke elementen van belang zijn bij het kiezen van standaard- of maatwerk intranet. Klik hier om de white paper te downloaden.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services