Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Het belang van een 0-meting voor een winstgevend social intranet

Het belang van een 0-meting voor een winstgevend social intranet

Een nieuw social intranet? Leuk! Maar levert het datgene op wat u ervan verwacht? Om dit te kunnen bepalen is een 0-meting een vereiste. In de praktijk zien wij dat 9 van de 10 organisaties hieraan voorbij gaan. Simpelweg omdat het lastig lijkt om te meten. Maar is dit ook zo? O&I Services deelt haar kennis graag.

 

Social intranet doelen

Als basis voor een goede 0-meting  gebruikt u de gestelde social intranet doelen uit uw social intranet business case. Heeft u geen business case opgesteld? Lees dan onze gratis whitepaper: Winstgevend social intranet? Start bij de business case!.

Een (goed ingericht) social intranet biedt organisaties de mogelijkheid om maar liefst tot 25% efficiënter online samen te werken. Dat is de uitkomst van een grootschalig onderzoek, uitgevoerd door McKinsey Global Institute. Winst kun je volgens onderzoek op een viertal gebieden behalen: lezen & beantwoorden van e-mail, zoeken & vinden van informatie, interne communicatie & samenwerking en rol-specifieke taken. O&I Services maakt de doorvertaling naar indicatoren om deze vier gebieden te meten op uw bestaande intranet.

 

Indicatoren 0-meting social intranet

In onderstaand tabel staan de vier efficiency gebieden van McKinsey Global Institute met de maximaal haalbare winst per item, uitgedrukt in een percentage. Op basis van onze ervaring stellen wij indicatoren op om het meetbaar te maken. Ook beschrijven wij een methode van onderzoek met een beoogd resultaat.

Indicatoren 0-meting social intranet_O&I Services

Andere indicatoren die gemeten kunnen worden zijn:

  • Aantal bestanden op de G:/ (groep)schijf
  • Aantal bezoekers op het intranet
  • Gemiddelde tijdsduur van een bezoek
  • Aantal bezoekers dat binnen 1 minuut het intranet weg klikt
  • Gemiddeld aantal bekeken pagina’s per bezoek
  • Percentage bezoekers per gebruikt apparaat (desktop, tablet, smartphone)
  • Aantal telefoongesprekken en aantal minuten telefoonverkeer
  • Aantal mailtjes de verstuurd zijn voor het maken van 1 beslissing
  • In kaart brengen van workflows die geautomatiseerd hadden kunnen worden met een “Doe het zelf – formulier”

 

Bent u overtuigd en wilt u ook een 0-meting uitvoeren op uw sociale intranet? Neem contact op met één van onze social business consultants voor meer informatie: 050 525 0233 of info@oi-services.nl.

 

Wilt u meer weten over een social intranet business case? Download dan ons whitepaper: Winstgevend social intranet? Start bij de Business Case!

Uw naam (verplicht)

Organisatie (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Hou mij op de hoogte van innovaties, trends en ontwikkelingen.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services