Sociaal intranet van O&I Services

Het aanmaken van gebruikers

(Deze blog is onderdeel van de serie “Een proof-of-concept sociaal intranet op basis van SharePoint“.)

Binnen het portaal van Office 365 (‘Office 365 beheercentrum’, zie Afbeelding 1), waar u uitkomt na registratie, kunt u kiezen voor ‘Gebruikers en Groepen’. Het is een goed gebruik om eerst een aantal logische groepen te vormen en vervolgens binnen deze groepen de gebruikers aan te maken. Dit is vooral handig voor het gestructureerd toewijzen van rechten binnen het intranet. Omdat binnen deze proof-of-concept slechts enkele gebruikers worden aangemaakt is het aanmaken van een groep niet per se nodig.

Via het Office 365 beheercentrum kunt u eenvoudig gebruikers aanmaken.
Afbeelding 1 Via het Office 365 beheercentrum kunt u eenvoudig gebruikers aanmaken.

Als u heeft geklikt op ‘Actieve gebruikers’ dan krijgt u een overzicht te zien van alle gebruikers die toegang hebben tot uw demo omgeving van SharePoint. Als u dit voor de eerste keer doet, staat alleen uw naam hierbij. Klik op het plusje (‘+’) om een extra gebruiker aan te maken. Om een zo goed mogelijk beeld te geven van SharePoint is handig om, tijdens het aanmaken van de gebruikers, te klikken op ‘Aanvullende gegevens’. U hebt dan de mogelijkheid om meer details van de gebruiker in te voeren. Denk bijvoorbeeld aan functie, afdeling, telefoon, e-mail etc. Als u dit nu al compleet invult zijn de profielen later al gevuld en geeft dit een goed beeld van de mogelijkheden.

Omdat het om een proof-of-concept gaat en omdat het slechts open is voor een select gezelschap is het handig om iedereen ‘Beheerdersmachtigingen’ te geven. Dit nodigt uit tot experimenteren en laat ook anderen zien dat het inrichten van een intranet niet moeilijk hoeft te zijn en dat veel zaken met een aantal muisklikken te realiseren zijn.

Maak een aantal accounts aan zodat later het intranet een ‘gevuld’ karakter krijgt. Wanneer de omgeving namelijk grotendeels is ingericht kunnen de overige gebruikers helpen om het intranet te vullen (comments geven, bestanden uploaden, discussie starten, statische content plaatsen etc.).

De volgende onderwerpen worden in deze serie (ook) besproken:


  • Een sociaal intranet: Standaard of maatwerk? - O&I Services
  • In 10 stappen een succesvol sociaal intranet op basis van SharePoint

    Een sociaal intranet op basis van SharePoint moet goed worden voorbereid. Uiteindelijk zullen er een groot aantal zaken aangepakt moeten worden op verschillende niveaus, zoals strategisch, technisch, organisatorisch etc.

    Hiervoor zijn in totaal 10 stappen geformuleerd die belangrijk zijn bij het kiezen voor en het uitrollen van SharePoint. Deze stappen kunnen gezien worden als een richtlijn en helpen bij het vormgeven van een SharePoint implementatie traject die past binnen uw organisatie.

    Download


Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services