Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Engagement creëren door crowdsourcing en co-creatie
Engagement creëren door crowdsourcing en co-creatie

Engagement creëren door crowdsourcing en co-creatie

Crowdsourcing en co-creatie, twee termen die steeds vaker gebruikt worden. Waar hebben we het dan over? En kan je het toepassen binnen een organisatie?

In één van mijn eerdere blog, relatiecommunicatie m.b.v. een sociaal intranet, heb ik het gehad over de term ‘relatiecommunicatie’ en ervoor gepleit dat de huidige netwerksamenleving steeds meer behoefte heeft aan deze manier van communiceren. Crowdsourcing en co-creatie zijn, hoewel niet alleen toepasbaar binnen organisaties, perfecte voorbeelden hoe relatiecommunicatie in de praktijk kan worden uitgewerkt. Laat ik eerst de termen eens uitleggen.

Crowdsourcing

Crowdsourcing is een samenstelling van outsourcing en crowd, oftewel het uitbesteden van een project aan het publiek. Er is een idee, het doel is bekend en gezamenlijk wordt er aan het project gewerkt. Een mooi voorbeeld van crowdsourcing is de politie die steeds actiever is op Twitter. Via deze weg wil ze niet alleen transparanter communiceren maar ook de interactie aangaan met de burger. Is er een overval gepleegd? Dan wordt Twitter ingezet om burgers op te roepen uit te kijken naar een mogelijke dader.

Co-creatie

Co-creatie is een vorm van samenwerking waarbij elke deelnemer invloed heeft op het proces en het resultaat van het project. Het betreft hier geen uitbesteding, zoals bij crowd-sourcing, maar een samenwerking. Via co-creatie wordt betrokkenheid gecreëerd met de helper (klant/consument) en wordt aan een langdurige relatie gebouwd. Een voorbeeld hiervan is het maken van een film over het faillissement van DSB. De bedenker vroeg burgers mee te werken aan het script en scènes te filmen. Uiteindelijk werd alles samengevoegd en is de film gepubliceerd.

Toepassen binnen organisaties

Natuurlijk past het idee van bovenstaande termen niet helemaal binnen organisaties. Medewerkers zijn immers gezamenlijk en doelgericht (en niet geheel onbelangrijk: betaald) bezig met projecten. Toch denk ik dat er, met name bij grotere organisaties met verschillende afdelingen, veel meer en efficiënt gewerkt kan worden door bijvoorbeeld co-creatie. Met name bij complexe problemen en projecten is het een perfecte manier om tot een goed einde te komen. Dit heeft twee voordelen, namelijk dat problemen worden opgelost en dat de betrokkenheid door verbeterde samenwerking wordt verhoogd.

Een sociaal intranet toepassen bij co-creatie en crowdsourcing

Een sociaal intranet is een goede manier om bovenstaande samenwerkingsvormen in te zetten binnen organisaties. Eén van de basisprincipes van een sociaal intranet is om in teams samen te werken aan projecten. Op deze manier wordt niet alleen kennis gedeeld maar ook de talenten en expertise van medewerkers aangesproken waardoor de betrokkenheid wordt verhoogd. Hoe ik co-creatie binnen organisaties voor me zie? Stel je voor dat bedrijf X bestaat uit tien afdelingen, van Ontwikkeling tot Sales. Klaas werkt op de Sales afdeling en krijgt de vraag van een prospect een bepaald project uit te voeren. Hij weet dat het bedrijf hier geen ervaring mee heeft en is daardoor geneigd het project te weigeren. Toch kan hij op het sociaal intranet een oproep plaatsen en er zo achter komen dat Piet van de afdeling Communicatie wel een oplossing weet. Dit wordt weer verder uitgewerkt door Bram van de afdeling Ontwikkeling die wel zin heeft in een nieuwe uitdaging.

Niet alleen intern

Behalve intern kunnen bepaalde organisaties deze vormen van samenwerking ook extern toepassen. Zo is crowdsourcing een prima manier om (nieuw) publiek te betrekken bij een organisatie. Denk hierbij aan het vragen aan je klantenbestand om samen een project te voltooien of samen mee te denken aan een nieuwe huisstijl die past bij de organisatie. Zo creëer je ook extern die betrokkenheid die langdurige relaties oplevert.
Crowdsourcing en co-creatie: think outside the box!

Labels:, , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services