Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Een sociaal intranet helpt organisaties veranderen

Een sociaal intranet helpt organisaties veranderen

Organisaties zijn altijd sterk in ontwikkeling maar een belangrijke trend blijkt hier wel sterk bovenuit te steken. Namelijk het afstappen van het traditioneel horizontaal zenden (top-down) om veel meer in te zetten op onderlinge (gelijkwaardige) interactie. Samen oplossingen bedenken en uitvoeren, laten weten welke kennis je hebt en geef inzicht in wat je aan het doen bent. In een notendop zou het doel van sociaal intranet op die manier omschreven kunnen worden. Daarom overwegen een groot aantal organisaties om een sociaal intranet in te zetten.

Ook helpt een sociaal intranet bij het ondersteunen van de nieuwe generatie kenniswerker, die privé al veel gebruik maakt van sociale functies, maar ook bij het ontdekken van kennis en het borgen hiervan in de organisatie. Verder helpt een sociaal intranet bij het samenwerken en het verbeteren van de communicatie tussen medewerkers. Ook een belangrijke rol is weggelegd voor het sociaal intranet bij het verbeteren van de betrokkenheid binnen organisaties en het doorbreken van bestaande silo’s. Je kan ook zeggen dat een sociaal intranet helpt om als organisatie transparanter te worden.

SharePoint 2013 is een ideaal platform om een sociaal intranet te ontwikkelen. Waar voorheen SharePoint best lastig was om te implementeren, voornamelijk om de hoeveelheid maatwerk, is deze situatie voor SharePoint 2013 geheel anders. Out-of-the-box beschikt SharePoint 2013 over een grote verzameling aan functionaliteit die afhankelijk van de visie en doelstellingen van uw organisatie eenvoudig kunnen worden ingezet. Ook bijzonder in de huidige SharePoint versie is de integratie van verschillende sociale functies zoals het volgen, het liken en het microbloggen. Verder zetten Microsoft en andere cloud-leveranciers hoog in op cloud computing. Met behulp van SharePoint Online is het bijzonder eenvoudig om een sociaal intranet op te zetten. Er hoeft immers geen hardware worden gekocht, installeren van software is niet nodig en u heeft geen omkijken naar het beheer. Deze cloud versies van SharePoint 2013 zijn niet alleen geschikt voor kleine organisaties i.v.m. de lage kosten maar ook geschikt als u zelf niet beschikt over een ICT afdeling of het risico voor installatie en beheer niet zelf wil dragen. Aan de andere kant biedt on-premise voordelen zoals een volledige controle over de SharePoint installatie. Meer technische mogelijkheden onder andere op het gebied van technische koppelingen en het verbeteren van performance.

Realiseer dat het sociaal intranet een gebruikersplatform is en dat de gebruikers uiteindelijk de hele dag andere dingen aan het doen zijn. Dit gegeven heeft invloed op de keuzes die gemaakt moeten worden voor de gebruikersinterface, de navigatie, benodigde functionaliteit en ontwerp. Denk daarbij altijd vanuit de medewerker en ontwikkel een sociaal intranet waardoor mensen elkaar en hun kwaliteiten leren kennen, zodat samenwerking gestimuleerd wordt!


  • Een sociaal intranet: Standaard of maatwerk? - O&I Services
  • In 10 stappen een succesvol sociaal intranet op basis van SharePoint

    Een sociaal intranet op basis van SharePoint moet goed worden voorbereid. Uiteindelijk zullen er een groot aantal zaken aangepakt moeten worden op verschillende niveaus, zoals strategisch, technisch, organisatorisch etc.

    Hiervoor zijn in totaal 10 stappen geformuleerd die belangrijk zijn bij het kiezen voor en het uitrollen van SharePoint. Deze stappen kunnen gezien worden als een richtlijn en helpen bij het vormgeven van een SharePoint implementatie traject die past binnen uw organisatie.

    Download


Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services