Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • De weg naar digitale samenwerking

De weg naar digitale samenwerking

Op questia.com kwam ik een interessant stuk tegen over “digital collaboration”. Waarin duidelijk naar voren komt in welke mate communicatie van digitale samenwerking is te onderscheiden. Digitale samenwerking kan gezien worden als één van de grootste ontwikkelingen van de afgelopen periode. Maar op welke wijze kunnen we de term digitale samenwerking definiëren? Wat onderscheidt digitale samenwerking van communicatie? Is het daadwerkelijk een nieuwe manier van werken of is het een modewoord van een ontwikkeling die al jaren is ingezet? Op welke wijze kunnen we tot het optimale resultaat met digitale samenwerking komen.

Laten we de vragen één voor één beantwoorden. Wat is de definitie van digitale samenwerking? In een online onderzoek uitgevoerd door ASTD bleek dat 80% van de respondenten digitale samenwerking definieert als het samenwerken in virtuele teams.

Digitale samenwerkingsexpert Elliot Masie nuanceert deze stelling door de stellen dat digitale samenwerking omvat kan worden als de mate waarin organisaties techniek inzetten om mogelijkheden van individuen te benutten en samenwerkingsbelang van de organisatie te dienen, zowel op verticaal als horizontaal niveau. Vooraf dient er echter een doelstelling aan de digitale samenwerking gekoppeld te worden om de mate van efficientie en effectiviteit te kunnen meten.

Lewis Ward- Senior research analyst Collaborative strategies/collaboratory beaamd deze stelling. Medewerkers die samenwerken moeten gelijkgestemde doelstellingen hebben bij het initiëren van de digitale samenwerking. In de praktijk blijkt dat deze doelstellingen vaak uitéén lopen. Echter zijn er altijd organisatiedoelstellingen die de individuele doelstellingen overstemmen en verbinden met elkaar.

Ward onderstreept deze gedachte door terug te blikken op de samenwerking die gedurende de evolutie heeft plaatsgevonden. Samenwerking was cruciaal bij het vormgeven van onze moderne maatschappij. Hij vergroot dit nog een stuk verder uit door te stellen dat er gedurende de prehisorie samengewerkt moest worden om te kunnen overleven en te wapenen tegen bedreigingen van buitenaf.

David Coleman, oprichter en directeur van CS/C komt met de volgende definitie: Digitale samenwerking is de interactie tussen twee of meer mensen, mogelijk gemaakt door een computer. Het aantal participanten, ofwel stakeholders is cruciaal om samenwerking van communicatie te onderscheiden.

De verschillen op een rijtje:

Communicatie is meestal een één op één proces of een individu binnen de organisatie die zijn/haar boodschap deelt met een groep. Het aantal respondenten in ongelimiteerd in een digitale samenwerkingsomgeving. Het is een manier om ongestructureerd snel informatie te verplaatsen, er hoeven immers geen procedures te worden opgestart om het communicatieproces in gang te zetten.

Samenwerking gebeurd meestal op een hoger niveau. Dat wil zeggen dat er meer participanten bij betrokken zijn. Vaak gebeurd deze communicatie tussen groepen. Er is meestal een doel aan gekoppeld en het kan synchroon en a-synchroon met tijd lopen.

A-synchroon/Synchroon:

  • Zelfde tijd, andere plek
  • Zelfde tijd, zelfde plek
  • Andere tijd, andere plek
  • Zelfde tijd, zelfde plaats

In deel 2 van deze blogserie zal ik ingaan op de invloed die techniek heeft op communicatie en digitale samenwerking.

Labels:, , , , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services