Sociaal intranet van O&I Services
De ROI van een sociaal intranet

De ROI van een sociaal intranet

Waar een intranet vroeger slechts werd gebruikt als ondersteuning voor het personeel, kan het vandaag de dag van essentieel belang zijn bij het verhogen van de efficiency binnen de organisatie. Net als bij elke andere investering is het daarom van belang om een goede afweging te maken tussen de toekomstige inkomsten en de kosten die een dergelijke investering met zich meebrengt. In andere woorden: wat is de ‘Return on Investment’ (ROI)?

Het begrip ROI

De term ROI wordt al decennialang gebruikt in de marketingwereld. Men brengt op deze manier resultaten van promotieactiviteiten, campagnes en advertenties in kaart. Met het correct toepassen van een ROI analyse kunnen gedragsveranderingen van medewerkers vertaald worden naar concrete resultaten.

Het antwoord op essentiële vraagstukken

Steeds meer organisaties zien in dat het traditionele intranet onvoldoende bijdraagt aan het verwezenlijken van de kernwaarden en visie. Een sociaal intranet lijkt in te kunnen springen op een aantal essentiële vraagstukken binnen zowel grote als kleinere organisaties. Hoe houd ik mijn medewerkers optimaal op de hoogte? Hoe stimuleer ik innovatie? Hoe verhoog ik de tevredenheid van collega’s? Uiteindelijk is iedere manager geïnteresseerd in wat er onder de streep overblijft. Maar de waarde van een sociaal intranet is te vangen in meer dan alleen keiharde euro’s. Recent onderzoek door onderzoeksbureau Winkwaves geeft een interessant kijkje in wat een sociaal intranet voor een organisatie kan betekenen.

De ROI van een sociaal intranet

De ROI van een sociaal intranet

Uit de grafiek is op te maken dat een goed ontwikkeld sociaal intranet significant betere resultaten laat zien dan de traditionele variant. Verbeteringen in onder andere de tevredenheid, verbondenheid en innovatiekracht scheppen de voorwaarden voor een hogere efficiency. Daarnaast blijkt dat het socialiseren van een intranetomgeving direct van invloed kan zijn op de relatie met de klant. Medewerkers zijn sneller en beter ingewerkt wat zorgt voor een betere antwoordkwaliteit op vragen van buitenaf.

De conclusie

Het draait bij de implementatie van een sociaal intranet om de vraag of het management meer ruimte durft te geven aan de inbreng van medewerkers. Uiteindelijk kan een sociaal intranet bijdragen aan de efficiëntie van samenwerking en de verbondenheid tussen werknemers. In een volgend blog wordt dieper ingegaan op de daadwerkelijk opbrengsten van verschillende intranetomgevingen.

Labels:,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services