Sociaal intranet van O&I Services

De kracht van profielen op het intranet

“The key is to engage, listen and build relationships” David Alston

Grote multinationals als IBM en Deloitte zetten hoog in op de ontwikkeling van social business voor organisaties. Delloite bracht kort geleden een rapport uit waar het uitvoerig inging op de wens van werknemers om over te stappen op social business samenwerkingstool. IBM concludeerde ook al dat social business omgevingen de toekomst heeft. Organisaties trachten hun samenwerkingsklimaat te consolideren door inzet van samenwerkingstools als sociaal intranetten. Op deze wijze tracht men de oorspronkelijke top-down structuur van het traditionele intranet om te vormen in een bottom-up benadering waarin alle medewerkers de vrijheid hebben om te publiceren. Tenminste dat is in essentie het streven dat veel organisaties hebben bij het implementeren van een intranet gestoeld op communicatie, samenwerken en kennisdeling. Individuen krijgen op het sociaal intranet de mogelijkheid om het intranet naar eigen wensen en eisen vorm te geven, daarnaast krijgt men de mogelijkheid om een actieve bijdrage te leveren aan de content op het intranet. David Alston wist de essentie al enigszins te vatten in zijn benadering over social media.

Individuen willen gekend worden en zoeken in hun werkomgeving manieren om in contact te komen met andere individuen. Organisaties willen een omgeving faciliteren waar een verhoogd onderling contact plaatsvind, er geluisterd wordt en er organisatiebreed een verhoogde betrokkenheid ontstaat.

Deloitte durft in haar onderzoek naar samenwerking te stellen dat het gebruik van digitale samenwerkingstools de basis is gaan vormen voor de geluksfactor welke individuen uit het werkende bestaan onttrekken. Deloitte concludeerde in haar onderzoek al dat 20% van de medewerkers een verhoogde tevredenheid heeft wanneer het beschikking heeft tot digitale samenwerkingstools. “Our research, which surveyed 3600 employees of major European companies- has shown that European work are up to 20 per cent more satisfied with their workplace culture, when they have acces to these tools” Deloitte Digital Collaboration white paper.

Individuen onderscheiden zich online en in de digitale samenwerkingsomgeving door de mate waarin ze de mogelijkheid krijgen zich te profileren. Het gebruik van digitale sociale componenten spelen bij het voorzien in deze behoefte een belangrijke rol. Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat de sociale componenten bij vele organisaties in Nederland ontbreken. Slechts 20 procent van de Nederlandse bedrijven maakt op dit moment gebruik van sociale digitale samenwerkingstools. Dit levert een werkomgeving op waarin men niet optimaal in staat wordt gesteld om zich op digitaal niveau te profileren. Een gemiste kans!

Welke aanpassingen dienen organisaties te maken om medewerkers de intrinsieke behoefte naar onderling contact te vergroten?

Geen censuur!

Digitale samenwerkingstools dienen de samenwerking te bevorderen. Toch zijn er nog veel organisaties welke door een autoritaire structuur of bureaucratisch karakter niet inzien dat eerste stap in dit proces een open structuur te faciliteren. Waar alle medewerkers de mogelijkheid hebben om over te gaan tot onderlinge communicatie. Het filteringsproces vind namelijk al plaats bij het individu zelf. Men is zich er van bewust dat men op een organisatiebreed platform opteert en past de gevoerde communicatie aan op dit principe. Door medewerkers de interactievrijheid te verschaffen om te publiceren op het intranet, ontstaat er conversaties op het intranet en blijft men gemotiveerd een actieve bijdrage te geven.

censuur

Profileren is faciliteren!

Wanneer de mogelijkheid tot vrije communicatie is gerealiseerd kan er gewerkt worden aan het vormgeven van individuele structuren in de vorm van persoonlijke profielen. Door het toekennen van een persoonlijk profiel kan het individu zijn eigen identiteit met desbetreffende samenwerkingstool gaan vormen. Medewerkers kunnen eigen foto’s toevoegen, blogs schrijven en onderling discussiëren. Het bieden van vrijheid en eenvoud bij het vormgeven samenwerkingstools geeft de gebruiker de mogelijkheid om zich op eigen manier te profileren.

profileren2

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

sociaal-intranet-documenten

 

Met Sharepoint2013 wordt het voor organisaties gemakkelijk om met standaardsoftware persoonlijke profielen in de organisatie te faciliteren, met de recente uitbreiding van de sociale functionaliteit met de Officegraph kunnen medewerkers op alle niveau’s conversaties opstarten.

 

office graph

 

Meer lezen?

Gister werd al uitgebreid aandacht besteedt aan de recente aanpassingen van Microsoft op social business gebied(Office 365 en Sharepoint2013). Klik hier voor meer informatie over de recente aanpassingen/innovaties van Microsoft.

 

Labels:, , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services