Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Het intranet en haar sociaal kapitaal

Het intranet en haar sociaal kapitaal

Het intranet is toegespitst op onderlinge relaties en onderlinge toerekenbaarheid. Om op juiste wijze een intranet te managen is het van belang dat er medewerkers opstaan welke een fundamentele bijdrage gaan leveren aan het intranet. Wanneer er een vaste groep is die een contributie levert aan het intranet. Kan het intranet geleidelijk een centrale rol bij de bedrijfsvoering van de organisatie bemachtigen.

Wie zijn de content owners?

Een intranet owner is degene die verantwoordelijk is voor bepaalde content op het intranet. Zo kan er een HR-manager verantwoordelijk is voor het HR-gedeelte van het intranet. Omdat deze manager naast het managen van het intranet nog vele andere taken heeft kan het HR-gedeelte op het intranet verwaarloosd worden.

Om de managers te motiveren de werkzaamheden op het intranet in hun dagelijkse werkstructuur is het belangrijk om ze te centraliseren bij het beslissingsprocessen over het intranet. Door ze te betrekken bij het bepalen van de strategie worden de content owners gestimuleerd om contact te leggen met andere content owners. Waardoor er op natuurlijke wijze een community ontstaat.

Wij zijn de community managers?

Een intranet community manager is verantwoordelijk voor een specifieke community op de website. Over het algemeen zijn de communities in organisaties opgedeeld in afdelingen. De bedrijfsstructuur is dus vaak vergelijkbaar met de gehanteerde structuur op het intranet. Vaak hebben deze afdelingen afzonderlijk van elkaar ruimte om intern met elkaar te communiceren. Deze ruimtes zijn bedoeld om efficiënt samen te werken en te communiceren.

De motor van een sociaal intranet zijn de communities. Doordat elk intranet lid de mogelijkheid heeft om een community aan te maken ontstaat er vaak een wildgroei van communities op het intranet. De sleutel om de communities een actieve bijdrage te laten leveren is het noodzakelijk om ze een voorbeeldfunctie te laten vervullen. Dit wil men uitstralen omdat men zich persoonlijk betrokken voelt bij het succes van het sociaal intranet.

Meer lezen?

Het blog het managen van uw intranet geeft inzage in welke elementen een rol spelen bij het managen van uw intranetomgeving. Klik hier om de blog te lezen.

De white paper Engagement en het sociaal intranet gaat in op welke wijze men engagement voor het sociale intranet kan bewerkstelligen. Klik hier om de white paper te downloaden.

Labels:, , , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services