Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • De homepage van het sociale intranet

De homepage van het sociale intranet

Een belangrijk onderdeel van het intranet is de homepage. Dit is namelijk de pagina waarop de intranetbezoekers het eerst zullen belanden. Er zijn steeds meer organisaties welke de voordelen van sociale aspecten op het intranet inzien. Tevens biedt het voor de organisatie de kans om de intranetgebruiker kennis te laten maken met de verschillende functionaliteiten van het sociale intranet. Wanneer er uitgebreid aandacht wordt besteedt aan de doelstellingen welke men met het intranet wil bereiken en deze te onderdelen te verwerken op de homepage. Kan er succes bereikt worden met het sociaal intranet. Deze blog geeft stapsgewijs aan welke elementen een goede homepage moet bestaan.

Er zijn 5 onderdelen welke gezamenlijk tot een succesvolle homepage kunnen leiden

  • Het maken van een newsfeed
  • Intranet blogs
  • Vormgeven van een intranetonderzoek
  • Vaststelling van sleutel prestatie indicatoren
  • Een lijst met intranet discussies samenstellen

De newsfeed helpt gebruiker de interactieve functionaliteiten van het intranet. Tevens is het een goede manier om gebruikers kennis te laten maken met nieuw geplaatste content. Men hoeft niet op zoek naar informatie, maar krijgt het panklaar aangeleverd.

Door medewerkers de mogelijkheid te bieden om blogs te schrijven, worden ze uitgedaagd om een bijdrage te leveren aan de content op het intranet. Dit vergroot de betrokkenheid en de sociale cohesie op het intranet. Uiteindelijk willen organisaties dat medewerkers contributors op het intranet worden en het intranet niet langer als een statisch platform ziet, maar als een platform waarin de sociale functionaliteit aanwezig is om kennis te delen en discussies aan te gaan.

De wensen en eisen van intranetgebruikers zijn voortdurend verschuivende. Door geregeld een onderzoek op het intranet te faciliteren kunnen de wensen en eisen van de intranetgebruiker worden ingekaderd, en vervolgens verwerkt worden in de geboden functionaliteit van het intranet.  Dit houdt het intranet levendig, en men voelt zich betrokken bij het ontwikkelings-/evolutieproces van het intranet.

Elk bedrijf heeft bepaalde doelstellingen welke het wil bereiken met het intranet. Door deze doelstellingen in te kaderen in de vorm van sleutelprestatie indicatoren kan er gemeten welke resultaten er uit het intranet voortvloeien.

Het creëren van discussies op het intranet. Businesstopics kunnen vanuit verschillende perspectieven worden belicht door geregeld discussie-onderwerpen aan te voeren. Afdelingen gaan met elkaar in gesprek en de complementariteit in de organisatie wordt vergroot.

Door verschillende functionaliteiten terug te laten komen op de homepage van het sociale intranet maakt de intranetgebruiker direct kennis met het brede spectrum aan sociale functionaliteiten. Zo leert de gebruiker direct welke mogelijkheden het sociale intranet kan bieden.

Meer lezen?

De blog ‘Het managen van uw intranet’ geeft inzage in welke elementen van belang zijn bij het vormgeven van een juiste managementstructuur voor een sociaal intranet. Klik hier om het blog te lezen.

Labels:,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services