Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • De CIO als eigenaar en eindverantwoordelijke van platform strategieën en implementatie

De CIO als eigenaar en eindverantwoordelijke van platform strategieën en implementatie

Op de blog van Veronique Palmer las ik het bericht ‘How to Get Business to Take Ownership of SharePoint’. Ik kan me volledig vinden in de mening van Veronique en durf zelfs te stellen dat de business niet alleen het eigenaarschap van Enterprise platformen zoals SharePoint op zich zou moeten nemen, maar ook eindverantwoordelijk moet zijn.

Een aantal duizelingwekkende details geven aan hoe belangrijk dit is.

Kennis en kennismanagement

In het bezit zijn van kennis betekent niets, het hebben van een platform dat die kennis weergeeft ook niet. Het wordt pas interessant wanneer we die kennis kunnen filteren en naar relevante kennis kunnen zoeken die toegepast kan worden op het uitvoeren van taken. Wanneer we iets compleet nieuws doen, dan hebben we het over ‘echte’ innovatie.

Laten we eens kijken naar de ‘gewone’ medewerker: die komt naar zijn werk, voert zijn taken uit en gaat weer naar huis. Denk eens na over wat je kunt doen om van je personeel kenniswerkers te maken.
Nog zo’n duizelingwekkend feit: kenniswerkers zijn 30% van hun tijd bezig om relevante informatie te vinden. En wist u dat slechts 44% van de gebruikers de informatie vindt die zij nodig hebben, terwijl 86% dit wel vindt zodra ze het internet op gaan?

De CEO van HP zei eens: ‘als HP wist wat HP weet, dan zouden we drie keer zoveel winst maken als nu’. Als we dat perspectief nou eens zouden toepassen op onze eigen business, dan zien we hoe veel verbeteringen er mogelijk zijn in winst en productiviteit.

Een mooi voorbeeld van hoe we deze wetenschap kunnen toepassen om voordeel te behalen, zien we in de auto industrie.

Verandering 1

Kopers van auto’s worden steeds handiger met het op internet zoeken en vinden van auto’s voordat zij overgaan tot aankoop. Hoe reageert u op deze verandering?

Verandering 2

Het vertrouwen in het huidige economische klimaat is ontzettend laag. Hoe reageert u op deze verandering? (u geeft het vertrouwen aan de dealers, maar is dat wel zo slim)

Verandering 3

Consumenten verspreiden actief content binnen verschillende websites en netwerken. Gaat die content ook over u? Hoe reageert u op deze verandering? Waar bevindt u zich?

Verandering 4

Aan de wijze waarop en de mate van vrijheid waarin de consument haar mening kan geven wordt erg veel waarde gehecht. Hoe reageert u op deze verandering?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Deze veranderingen hebben invloed op het gehele productieproces, logistiek en dealer netwerken. Het aankoop- en beïnvloedingsproces van de klant lijkt en is verder bij ons vandaan dan we gewend zijn.

Zo zie je maar, er zijn ontelbare inzichten die bedrijven kunnen toepassen om de productiviteit uiteindelijk enorm te verbeteren. Een platform wordt groot wanneer zowel de business als de IT op elkaar zijn afgestemd en beide partijen vastberaden zijn om van hun platform een toekomstbestendig platform te maken. Een platform waarmee binding met toekomstige kopers kan ontstaan. Zodat je kunt terugkijken op je mission statement en kunt zeggen: ‘Ja, dat doen we echt!’

Ik ben benieuwd wat u hiervan denkt.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services