Sociaal intranet van O&I Services
Adoptie, social intranet

De 5 valkuilen bij social intranet adoptie

Op basis van onze ervaring en actuele onderzoeken herkennen we steeds meer patronen, waardoor social intranetten stranden. Om een social intranet succesvol te maken is het van belang deze valkuilen te herkennen en hierop te anticiperen. In ons whitepaper “Waarom de meeste sociale intranetten mislukken” delen we handzame tips hoe ervoor te zorgen dat medewerkers het sociale intranet gaan adopteren. De 5 valkuilen bij social intranet adoptie leest u in dit blog.

1. Ontbreken business case
Onderzoek wijst uit dat 50% van alle social intranetten zijn geïmplementeerd zonder dat er een gedegen business case aan ten grondslag ligt. Als er wel een business case is, zien we dat geformuleerde doelen niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn. De meest voorkomende doelen in bestaande business cases zijn het verbeteren van samenwerking, het vereenvoudigen van documenten en kennis delen.

2. Geen gemeenschappelijke besluitvorming
In 68% van alle implementaties worden de belangrijkste keuzes door ICT-teams gemaakt. En in slechts 8% van de gevallen door eindgebruikers. Dit komt door de gedachte dat “wanneer je technische oplossingen bouwt, de gebruikers wel zullen komen”. Hierbij wordt voorbij gegaan aan het feit dat bij een social intranet, in tegenstelling tot een traditioneel intranet, de eindgebruikers verantwoordelijk zijn voor de content. Bottem-up in
plaats van zender gestuurd (top-down). De grootste betrokkenheid en meest sterke gebruikersadoptie creëer je door de eindgebruikers
zo vroeg mogelijk bij het project te betrekken. En niet op moment dat de strategie is bepaald, de techniek is gekozen of zelfs al geïmplementeerd is. De meerwaarde voor de medewerkers blijft onbenut.

3. Gebruikers zijn niet betrokken
Om medewerkers te enthousiasmeren voor het social intranet is inzicht geven in de meerwaarde essentieel. Zowel voor, tijdens als na de implementatie. Hiermee voorkomt u weerstand en wantrouwen en realiseert u betrokkenheid.

4. Geen rekening houden met cultuurverandering
Nieuwe technische systemen vragen vrijwel altijd om een andere manier van werken. Helemaal bij de transformatie van een traditioneel intranet naar een social intranet, waarbij de eindgebruiker (mede)verantwoordelijk wordt voor de content. Het juiste gedrag van de eindgebruikers is daarom essentieel en moet passen binnen de algehele bedrijfscultuur. Zo’n cultuurverandering is vaak vele malen gecompliceerder dan de ontwikkeling van een social intranet zelf. En dit proces wordt in meer dan 30% van alle social intranet implementaties vergeten!

5. Gebrek aan betrokkenheid management
Vraag een aantal directies waarom ze een social intranet hebben en u krijgt waarschijnlijk geen concreet antwoord. Vaak heeft Marketing & Communicatie de coördinerende rol. Zij stuurt projectteams aan met teamleden uit verschillende afdelingen. Dit werkt alleen wanneer deze teamleden volledig mandaat krijgen van hun eigen directie. Helaas gaat dit vaker fout dan goed.

Wilt u weten hoe u de (gebruikers)adoptie van uw social intranet kunt regelen? Download dan hier ons whitepaper “Waarom de meeste social intranetten mislukken (handzame tips)

Uw naam (verplicht)

Organisatie (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Hou mij op de hoogte van innovaties, trends en ontwikkelingen.

Wilt u meer weten over social intranet implementaties, adoptie en activatie? Download dan een van onze whitepapers

  • In 10 stappen een succesvol social intranet op basis van SharePoint Download
  • Een sociaal intranet: Standaard of maatwerk? Download
  • SharePoint als social intranet inzetten Download
  • Engagement en het sociale intranet Download

Labels:,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services