Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • De 3 scenario’s van uw social intranet business case
De 3 scenario's van uw social intranet business case - O&I Services

De 3 scenario’s van uw social intranet business case

Het moeilijke social intranet business case onderdeel, effecten, achter de rug? Werk dan een drietal scenario’s uit. Hoe ziet de organisatie eruit als u blijft bij het “oude” (0-situatie)? Wat is een mogelijke geschikte oplossing (oplossing A)? Hoe ziet een mogelijk alternatief eruit (oplossing B)?

Onderdelen social intranet business case

  1. Aanleidingen Gemist? Lees het blog hier terug
  2. Problemen Gemist? Lees het blog hier terug
  3. Gewenste situatie Gemist? Lees het blog hier terug
  4. Effecten Gemist? Lees het blog hier terug
  5. Scenario’s
  6. Begroting

Social intranet business case: scenario’s

Om de juiste beslissing te maken is het verstandig een drietal scenario’s uit te werken. We lichten ze kort toe.

  1. Scenario 1: 0-situatie
    Als alles bij het ‘oude’ blijft, hoe ziet de situatie er dan uit? Beschrijf de mogelijke gevolgen.
  2. Scenario 2: Oplossing A
    Hoe ziet de situatie eruit als we kiezen voor oplossing A? Denk bijvoorbeeld aan een compleet nieuw intranet van A tot Z.
  3. Scenario 3: Oplossing B
    Hoe ziet de situatie eruit als we kiezen voor oplossing B? Een voorbeeld kan zijn om een paar deelprocessen te vernieuwen en niet alles in één keer.

Een ander mooi voorbeeld voor scenario 1 en 2 is de keuze om de nieuwe (samenwerkings)omgeving volledig in de cloud te draaien of hiervoor een eigen ‘server infrastructuur’ (farm) in te richten en te onderhouden.

CASE: Een voorbeeld van een van onze klanten

Een 0-situatie betrof een situatie waarbij het afdelingdenken gehandhaafd blijft. De muurtjes tussen afdelingen worden niet geslecht, hierdoor staat de klant niet 100 procent centraal en er wordt geen maximale waarde toegevoegd. Daarnaast is de infrastructuur in de 0-situatie niet beheersbaar. Gevolg: blijvend hoge onderhoudskosten en het niet kunnen inwilligen van functionaliteitenverzoeken.

Een tweede scenario was het volledig herinrichten van de infrastructuur en een nieuw intranet van A tot Z met een klein beetje maatwerk en meer standaardisatie, gegoten in een mooier jasje (on-premise). Hier is uiteindelijk ook voor gekozen.

Als derde scenario is gekeken naar het volledig in de cloud organiseren van het social intranet, middels Office365. Hier is niet voor gekozen in verband met de eigen beheersbaarheid.

Download whitepaper adoptie

Ook al staat een stevige business case aan de basis voor een succesvol social intranet, zonder dat medewerkers betrokken worden géén adoptie. Download gratis ons whitepaper “Adoptie? Waarom de meeste social intranetten mislukken” om meer over social intranet adoptie te weten te komen.

Uw naam (verplicht)

Organisatie (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Hou mij op de hoogte van innovaties, trends en ontwikkelingen.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services