
De 10 veelvoorkomende aanleidingen voor een social intranet
Een gedegen business case start met een omschrijving van de aanleidingen. Het scherp stellen van de aanleiding(en) is een essentieel onderdeel van de uiteindelijke adoptie, de acceptatie van de eindgebruiker van een social intranet. Als de aanleiding voor iedereen helder is, zien management en medewerkers de voordelen en is er volop motivatie om er iets van te maken. Kortom: begin met het ‘waarom?’ in plaats van het ‘hoe?’.
Om een gedegen business case op te stellen heeft u de volgende zes onderdelen nodig. In dit blog trappen we af met de aanleidingen.
- Aanleidingen
- Problemen
- Gewenste situatie
- Effecten
- Scenario’s
- Begroting
De in- /of externe aanleiding voor een social intranet verschilt per organisatie. In de praktijk heeft 90 procent van de sociale intranetten een interne aanleiding. Een overzicht van de in totaal 10 meest voorkomende in- en externe aanleidingen:
Interne aanleidingen
Externe aanleidingen
Download whitepaper adoptie
Ook al staat een stevige business case aan de basis voor een succesvol social intranet, zonder dat medewerkers betrokken worden géén adoptie. Download gratis ons whitepaper “Adoptie? Waarom de meeste social intranetten mislukken” om meer over social intranet adoptie te weten te komen.
Labels:Business case, social intranet, stap 1