Sociaal intranet van O&I Services
Consumers, Curators en Creators

Consumers, Curators en Creators

Van een traditioneel naar een sociaal intranet: een grote stap voor organisaties en werknemers. Maar waarom eigenlijk? In deze blog wordt dit verklaard aan de hand van de 3-C categorisatie: Consumers, Curators en Creators.

Consumer

Van origine is een intranet erop gericht te informeren. Communicatie wordt eenzijdig aangeboden waarbij men er vanuit gaat (of hoopt) dat de informatie de juiste werknemer bereikt en gelezen wordt. Bij deze traditionele manier van het aanbieden van informatie wordt de werknemer gezien als iemand die de informatie alleen consumeert: de Consumers. Logisch, immers de manier waarop de informatie wordt aangeboden laat geen andere ruimte toe. Dit is regelmatig het startpunt bij een organisatie, vanuit dit punt moet de sprong worden genomen naar een sociaal intranet.

Curator

Dat deze sprong vaak net te groot is blijkt achteraf: medewerkers gebruiken alleen de basisfunctionaliteit van het sociaal intranet en een groot deel van de medewerkers moet flink gestimuleerd worden om meer interactie aan te gaan op het sociaal intranet. Dit kan voorkomen worden door medewerkers eerst van Consumers naar Curators te krijgen. Volgens ons is dit ook de eerste stap die genomen moet worden bij de overgang van een traditioneel naar een sociaal intranet. Een Curator is iemand die de informatie niet alleen opneemt maar ook controleert en aanpassingen doorvoert. Ze zorgen ervoor dat de kwaliteit van de informatie goed is.

Creator

Hierna kan de stap naar een sociaal intranet gemaakt worden. Medewerkers zijn vaak al bezig (Curator) met de informatie waardoor er makkelijker op anderen gereageerd wordt en men eerder zelf informatie aanmaakt. Men gaat van Curator naar Creator: dit is de groep die ervoor zorgt dat het intranet gevuld raakt. Een sociaal intranet wordt gezien als de thuisbasis van Creators: er is veel interactie en betrokkenheid.

Overstap naar een sociaal intranet

In een traditioneel intranet is de verdeling vaak 1% Creator, 9% Curator en 90% Consumer. Bij een sociaal intranet daarentegen is de ideale verdeling omgekeerd: 1% Consumer 9% Curator en 90% Creator. Hoewel deze verdeling misschien erg hoog gegrepen is zal een sociaal intranet succesvoller geimplementeerd kunnen worden door rekening te houden met deze groepen en in plaats van een te grote sprong te nemen eerst een tussenstap te zetten. Ervaring wijst uit dat medewerkers hierdoor beter hun plaats vinden in een sociaal intranet en sneller de interactie aangaan.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services