Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Bied verschillende zoekstrategieën aan

Bied verschillende zoekstrategieën aan

(Deze blog is onderdeel van de serie: “In 10 stappen een succesvol sociaal intranet“)

Een sociaal intranet kan alle informatie bevatten, voldoen aan de behoeftes van medewerkers en voorzien zijn van alle moderne (sociale) snufjes maar als niet wordt voldaan aan de basisbehoefte ‘zoeken’ dan is al het werk voor niets. Tegenwoordig zijn alle medewerkers sterk afhankelijk van (bedrijfs)informatie en er wordt veel tijd besteed aan het vinden van deze informatie. Daarom is de zoekfunctionaliteit van een sociaal intranet het meest cruciale onderdeel van het gehele intranet.

Zoeken is belangrijk, maar hoe kun je zoeken nu goed integreren binnen het sociaal intranet? Medewerkers gebruiken op basis van hun persoonlijke voorkeuren (en ervaringen) verschillende zoekstrategieën om informatie te vinden. Het sociaal intranet moet deze zoekstrategie ondersteunen zodat medewerkers doelgericht kunnen zoeken.

TIP: “Zoeken is de meest gebruikte functie in een sociaal intranet. Wanneer het zoeken niet goed werkt, heeft dit negatieve invloed op de gebruikersacceptatie. ”

De volgende zoekstrategieën kunnen we herkennen:

  1. Zoeken op basis van volledige tekst of trefwoorden
    Een zoekveld zoals we die kennen van zoekmachines op het internet. Een veld waarin met behulp van keywords gezocht kan worden binnen (een gedeelte) van het sociaal intranet. Wanneer goed geconfigureerd, zal dit de meeste gebruikte zoekstrategie worden binnen het sociaal intranet.
  2. Hiërarchisch zoeken
    Alle informatie binnen de organisatie kan hiërarchisch worden ingericht. Door deze ordening te gebruiken is het (vaak) eenvoudig om bepaalde documenten terug te vinden omdat medewerkers begrijpen waar deze documenten gevonden kunnen worden. Bijvoorbeeld: het formulier voor het aanvragen van vakantie staat bij HRM, instructies voor het gebruik van de beamer staan bij ICT, etc.
  3. Thematische zoeken
    Een andere veel gebruikte zoekstrategie is met behulp van thema’s. Er worden op globaal niveau een aantal thema’s geformuleerd zoals bijvoorbeeld ‘Wet- en regelgeving’. Binnen het sociaal intranet kunnen documenten voorzien worden van labels (tags) zodat deze documenten automatisch vallen binnen een thema. Medewerkers kunnen aan de hand van de thema’s relevante documenten vinden.

Een sociaal intranet moet verschillende zoekstrategieën ondersteunen.
Afbeelding 1. Een sociaal intranet moet verschillende zoekstrategieën ondersteunen.

Hou bij het inrichten van het sociaal intranet rekening met deze verschillende zoekstrategieën, zie Afbeelding 1. Als zoeken goed werkt zullen medewerkers daar niet alleen veel plezier aan beleven, het is goed voor het enthousiasme over het sociaal intranet en het bespaart uiteindelijk erg veel tijd.

Checklist:

  1. Maak documenten en intranetpagina’s vindbaar door een goede zoekmachine, orden hiërarchisch en gebruik een thematische verdeling door goed na te denken over trefwoorden.

(Een overzicht van de overige stappen kunt u hier vinden.


  • Een sociaal intranet: Standaard of maatwerk? - O&I Services
  • In 10 stappen een succesvol sociaal intranet op basis van SharePoint

    Een sociaal intranet op basis van SharePoint moet goed worden voorbereid. Uiteindelijk zullen er een groot aantal zaken aangepakt moeten worden op verschillende niveaus, zoals strategisch, technisch, organisatorisch etc.

    Hiervoor zijn in totaal 10 stappen geformuleerd die belangrijk zijn bij het kiezen voor en het uitrollen van SharePoint. Deze stappen kunnen gezien worden als een richtlijn en helpen bij het vormgeven van een SharePoint implementatie traject die past binnen uw organisatie.

    Download


Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services