Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Betere zorg door verbonden medewerkers? Social intranet verbindt!
zorg

Betere zorg door verbonden medewerkers? Social intranet verbindt!

Veel zorgmedewerkers voelen zich vooral verbonden met hun eigen team of vestiging, maar niet zozeer met de organisatie zelf. Begrijpelijk, maar jammer. Medewerkers die zich verbonden voelen met de organisatie kunnen namelijk veel betekenen voor zowel de organisatie als cliënten. We maken het belang en de waarde van verbonden medewerkers duidelijk en leggen uit hoe u medewerkers beter kunt verbinden aan de organisatie door het inzetten van een sociaal intranet.

 

Value Profit Chain

Uit een afstudeeronderzoek kwam naar voren dat de medewerkers zich vaak niet genoeg met de organisaties verbonden voelen. Volgens de Value Profit Chain, een model van de Harvard Business School, presteren medewerkers die zich verbonden voelen met de organisatie echter beter. De productiviteit stijgt en ze zullen meer waarde toevoegen voor de cliënt, de zorgt wordt kwalitatief beter. Hierdoor stijgt de klanttevredenheid en klantloyaliteit. Dit kan voor meer cliënten zorgen en voegt zo waarde toe aan de organisatie. Verbonden medewerkers leveren dus waarde voor de medewerkers zelf, de zorginstelling én de cliënt.

 

Doorbreek vestigingsgrenzen

Hoe begrijpelijk het ook is dat uw medewerkers zich vooral verbonden voelen met hun directe collega’s, er kan zo wel een eilandjescultuur ontstaan. Om te zorgen dat de medewerkers zich verbonden voelen met de gehele organisatie, moeten de vestigingsgrenzen doorbroken worden. Social intranet is hier een goed middel voor: een belangrijke rol is weggelegd voor het social intranet bij het verbeteren van de betrokkenheid binnen organisaties en het doorbreken van bestaande silo’s. Een social intranet biedt medewerkers de mogelijkheid eenvoudig met iedereen in de organisatie te communiceren, door middel van bijvoorbeeld social chat of communities. Op deze manier komen uw medewerkers in contact met meer collega’s dan alleen hun directe collega’s. Dit bevordert ook nog eens de kennisdeling en samenwerking in uw zorginstelling.

 

Betrek uw medewerkers

Bij veel zorginstellingen wordt nog erg top-down gecommuniceerd en medewerkers hebben vaak weinig mogelijkheden om hun mening en feedback te geven. Dit kan erg demotiverend werken voor de medewerkers. Door ze met een social intranet de kans te geven hun mening te geven, zullen ze zich meer gewaardeerd voelen, waardoor de verbondenheid kan stijgen. Een belangrijke rol is hier weggelegd voor het management. Door in gesprek te gaan met de medewerkers en hun mening te vragen over zaken, zien de medewerkers dat ze er toe doen. Een social intranet geeft veel mogelijkheden om dit te doen, door bijvoorbeeld blogs te plaatsten of de chat te gebruiken.

 

Wilt u meer weten over knelpunten binnen zorginstellingen en de ondersteuning die een social intranet kan bieden bij het oplossen hiervan? Download dan ook het whitepaper Slimmer (samen)werken in de zorg: het kan nu!

Uw naam (verplicht)

Organisatie (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Hou mij op de hoogte van innovaties, trends en ontwikkelingen.

Labels:,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services