Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Benodigde techniek inventariseren

Benodigde techniek inventariseren

(Deze blog is onderdeel van de serie: “In 10 stappen een succesvol sociaal intranet“)

Wanneer de verantwoordelijkheden m.b.v. de Governance zijn vastgelegd, is het tijd om de benodigde techniek te inventariseren en om de architectuur in te gaan richten. Uitgangspunt voor de benodigde techniek zijn de algemene ICT behoeftes (e-mail, bewerken/delen van bestanden etc.) en de organisatie-specifieke informatiebehoefte (speciale bedrijfssoftware, patiëntendossiers etc.).

Ga inhoudelijk het gesprek aan met de ICT afdeling of nodig leverancier(s) uit om te bepalen wat voor uw organisatie de beste keus is: of eigen server(s) of kiezen voor de cloud. Geen eenvoudige beslissing, want het heeft verstrekkende gevolgen voor de korte termijn (bijvoorbeeld voor de integraties) maar ook op de lange termijn (wat is strategisch gezien verstandig). Wanneer de strategie bekend is kan er, na het inventariseren van de eisen/wensen, een passende SharePoint 2013 versie gekozen worden.

Onderzoek op welke manier de algemene ICT behoeftes op dit moment worden aangeboden. Bijvoorbeeld: hoe is de e-mail op dit moment georganiseerd en kan dit eenvoudig worden geïntegreerd binnen SharePoint? Uw organisatie gebruikt mogelijk Microsoft Exchange (on-premise) of u bent afhankelijk van uw leverancier wat betreft e-mail. Nu is het moment om daar kritisch naar te kijken en de ICT omgeving zo eenvoudig en naadloos mogelijk in te richten. Hetzelfde geldt voor het bewerken en opslaan van bestanden en de overige algemene ICT behoeftes. Standaard beschikt SharePoint over veel functionaliteit op dat gebied. Uitgangspunt bij al deze beslissingen zou moeten zijn dat de complexiteit moet worden verminderd.

Maak zoveel mogelijk gebruik van standaard oplossingen zoals een plug-in architectuur binnen een standaard sociaal intranet.
Afbeelding 1. Maak zoveel mogelijk gebruik van standaard oplossingen zoals een plug-in architectuur binnen een standaard sociaal intranet.

In het verlengde hiervan moet je onderzoeken welke koppelingen nodig zijn met achterliggende bedrijfssoftware. Welke bedrijfsinformatie moet beschikbaar zijn voor welke gebruikersrol? Kies voor zowel het sociaal intranet, de koppelingen en de inzet van andere bedrijfssoftware voor een standaard oplossing. Daarmee worden risico’s beperkt, de doorlooptijd verkort en blijven de kosten laag. Ook op deze manier wordt de complexiteit van de SharePoint implementatie (verder) laag gehouden.

TIP: “ICT afdelingen en leveranciers willen (vaak) zaken in eigen beheer houden zoals ze dat altijd gewend zijn. Laat dit niet leidend zijn in de gesprekken maar vraag ook naar de mogelijkheden van de cloud.”

Waar in het verleden een SharePoint installatie pas na enkele jaren geüpdatet werd zijn de updates van SharePoint 2013 nu bijna elk kwartaal. Op die manier blijft het sociaal intranet zich verder ontwikkelen en profiteert de organisatie ook van nieuwe innovaties. Juist maatwerk oplossingen kunnen problemen opleveren met de snelle update-cycles van SharePoint 2013. Kies voor een plug-in architectuur waarbij bedrijfssystemen zoals ERP, CRM, etc. eenvoudig gekoppeld kunnen worden binnen het sociaal intranet zonder dat hier veel maatwerk voor nodig is. Zie Afbeelding 1.

Checklist:

  1. Kies een strategie: Of eigen server(s), of gebruik maken van de cloud of een combinatie in de vorm van een hybride oplossing.
  2. Onderzoek huidige ICT oplossingen en vereenvoudig deze, waar kan, m.b.v. SharePoint.
  3. Breng benodigde koppelingen met achterliggende bedrijfssystemen in kaart.
  4. Kies voor standaard oplossingen, vermijd maatwerk en maak gebruik van een plug-in architectuur.

(Een overzicht van de overige stappen kunt u hier vinden.


  • Een sociaal intranet: Standaard of maatwerk? - O&I Services
  • In 10 stappen een succesvol sociaal intranet op basis van SharePoint

    Een sociaal intranet op basis van SharePoint moet goed worden voorbereid. Uiteindelijk zullen er een groot aantal zaken aangepakt moeten worden op verschillende niveaus, zoals strategisch, technisch, organisatorisch etc.

    Hiervoor zijn in totaal 10 stappen geformuleerd die belangrijk zijn bij het kiezen voor en het uitrollen van SharePoint. Deze stappen kunnen gezien worden als een richtlijn en helpen bij het vormgeven van een SharePoint implementatie traject die past binnen uw organisatie.

    Download


Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services