Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Autofabrikanten en autodealers: hoe laten we de communicatie goed verlopen?

Autofabrikanten en autodealers: hoe laten we de communicatie goed verlopen?

Als gevolg van de kredietcrisis komt meer dan 20% van de autodealers in Europa in de financiële problemen. Het is daarom belangrijk dat autofabrikanten ook in moeilijke marktomstandigheden autodealers moeten ondersteunen bij het veiligstellen van omzet, marktaandeel en duurzame winstgevendheid. Stijgende werkloosheid, onzekerheid over de financiële toekomst en een verminderd consumentenvertrouwen zorgt ervoor dat er in heel Europa minder auto’s verkocht worden.

Autodealers overschatten vooruitzichten

Voor de autofabrikanten is het vaak niet duidelijk welke bedreigingen er op hun autodealers en het gehele dealernetwerk afkomen. Dit komt doordat veel autodealers hun financiële vooruitzichten overschatten.

Terug naar succes

Het is van groot belang om de autodealers, die al te maken hebben met grote risico’s en die belangrijk zijn voor de kwaliteit van het dealernetwerk, te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan scenarioanalyses voor de cashflowvoorspellingen van autodealers met een hoog risico, die door autofabrikanten worden gemaakt. Op deze manier kunnen zij op tijd ingrijpen om hun autodealers te helpen. Uiteindelijk moet voor iedere autodealer een plan ontwikkeld worden om de risico’s te verlagen. Het continu bewaken van de vooruitgang, het afstemmen van het plan en het opnemen van structurele acties zijn cruciaal in dit proces.

Inspelen op analyses en plannen

In mijn vorige blogs over de autobranche heeft u al kunnen lezen: kantoren worden geregionaliseerd en de productie van auto’s gaat steeds vaker in Azië plaatsvinden. De autodealers en autofabrikanten staan voor de uitdaging om het communicatie- en samenwerkingsproces goed te laten verlopen. Wat moeten zij zelf doen om dit proces goed te laten verlopen? Een sociaal intranet kan hiervoor een goede ondersteuning bieden. Het intranet voorziet autodealers en -fabrikanten van een digitale omgeving waar de juiste informatie op de juiste manier bij de juiste personen terecht komt. Het zorgt voor een engagement tussen medewerkers.

Hoe werkt het?

Een engagement bestaat uit vier key woorden, namelijk: communicatie, integratie, samenwerking en betrokkenheid. Wanneer medewerkers deze aspecten goed naleven zal het communicatie- en samenwerkingsproces beter verlopen. Hoe een sociaal intranet hier aan bijdraagt? Heel eenvoudig. Plannen en structurele acties kunnen op het sociaal intranet geplaatst worden. Daarnaast zorgt het sociaal intranet ervoor dat medewerkers van de autodealers en autofabrikanten op een makkelijke manier kunnen samenwerken en communiceren. Op deze manier kunnen zij op een simpele manier de plannen en acties op elkaar afstemmen en wordt de vooruitgang gewaarborgd.

Labels:, , , ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services