Sociaal intranet van O&I Services
  • Home
  • Blog
  • Aftersales: het wordt meer en meer belangrijk

Aftersales: het wordt meer en meer belangrijk

De deal is gesloten, dus ik heb mijn werk gedaan. De buit is binnen voor de organisatie en voor mijzelf. Helaas denken nog steeds veel verkopers op deze manier. Dit is een korte termijn gedachte. Inderdaad, het is goed voor een organisatie als de deal binnen is en in veel gevallen ook goed voor de eigen bankrekening. Echter is het vaak zo dat er uiteindelijk meer uit de klant te halen valt dan alleen deze ene transactie. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor product of dienst je verkoopt; de klant is altijd blij met een prettige afhandeling na de gesloten transactie. Voor de meeste klanten is dit een reden om terug te keren om mogelijk in de toekomst nog een aankoop te doen.

Verschuiving activiteiten

Binnen de autobranche vindt er een verschuiving van activiteiten plaats. Behalve de traditionele verkoop en reparatie van auto’s, wordt aftersales services steeds belangrijker. Doordat de concurrentie binnen de auto-industrie toeneemt, wordt flexibiliteit steeds belangrijker om te overleven. De auto-industrie kan in dat opzicht nog veel leren van andere sectoren.

Aftersales of klantenservice

Mijn ervaring is dat veel verkopers aftersales verwarren met klantenservice. Zodra de handtekening op het contract staat, gaat het contract over naar de klantenservice. Na mijn mening een gemiste kans. De beleving van de klant is het grote verschil tussen klantenservice en aftersales. Goede klantenservice mogen klanten verwachten, aftersales zal hen positief verassen. Aftersales zorgt ervoor om klanten een positief gevoel te geven ten aanzien van hun aankoop met als doel om in de toekomst een deal te sluiten. Een absolute kans voor de autobranche.

De autobranche staat dus voor de uitdaging om het proces van aftersales goed te laten verlopen. Dat is moeilijk omdat zij te maken hebben met veel klanten en al deze klanten moeten anders benaderd worden. Hoe kan de autobranche ervoor zorgen dat dit proces soepel verloopt?

Zoals u al in mijn vorige blogs heeft kunnen lezen voorziet het sociaal intranet de autobranche van een digitale omgeving waar de juiste informatie op de juiste manier bij de juiste personen terecht komt. In deze digitale omgeving zou de verkopende partij iedere klant van een profiel moeten voorzien. In deze profielen kunnen gegevens van de klant worden opgeslagen. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan datum aankoop, soort auto en andere klantgegevens. Op het intranet kunnen medewerkers met elkaar communiceren en bladeren door de profielen van klanten. Zij kunnen op een makkelijke manier met elkaar samenwerken en communiceren over de aftersales.

Labels:, ,

Recente blogs

‘Winstgevend social intranet? Start bij de business case!’

Winstgevend social intranet? Start bij de business case! - O&I Services
Download deze white paper

Onze producten

De volgende producten worden door O&I Services aangeboden:

Sociaal intranet
Community software
Office 365+
Apps

Onze diensten

Naast onze producten kunnen wij u ook helpen met de volgende diensten:

Adoptie
Business Case
Analyse & strategie
Implementatie
Community Management

Onze kennis gedeeld

O&I Services kiest er bewust voor om haar kennis te delen via:

White papers
Case studies
Infographics
  • Blogs
  • Contact opnemen?

    O&I Services
    Paterswoldseweg 808
    9728 BM Groningen (route)

    Telefoon: 050 5250233
    Internet: www.oi-services.nl
    E-mail: info@oi-services.nl
    Twitter: @oi-services