
12 manieren om medewerkers een social intranet te laten adopteren
In meer dan 30% van alle social intranet implementaties is niet goed nagedacht over de “adoptie”. Het adopteren van een social intranet gaat verder dan enkel het gebruik. Met “adoptie” wordt er bedoeld dat medewerkers het systeem volledig “omarmen”. Dit zullen medewerkers alleen doen op moment het bijdraagt aan de dagelijkse werkzaamheden. Omdat niet alle medewerkers dezelfde dagelijkse werkzaamheden uitvoeren is het essentieel om medewerkers te groeperen (persona’s opstellen) op basis van hun dagelijkse taken en hier het social intranet op aan te passen. De volgende 12 manieren helpen om medewerkers het social intranet te laten adopteren.
Gebruikers betrokken krijgen
- Betrek alle betrokkenen (eindgebruikers) vanaf het eerste moment bij het social intranet. Alleen dan zorgt u voor blije medewerkers die de meerwaarde ervan in zien en voor de hoogste adoptiegraad;
- Wees verzekerd van een betrokken directie die verkondigt hoe het systeem de organisatie ondersteunt en efficiënter maakt;
- Ken de “What’s in it for me?” en Return On Investment (ROI) verwachtingen van alle eindgebruikers en deel dit onderling;
- Communiceer de SMART-geformuleerde organisatiedoelen, de gewenste werknemerstevredenheid en laat eindgebruikers zien hoe zij individueel hieraan kunnen bijdragen.
Begin klein en breid stapsgewijs uit
- Selecteer uit diverse afdelingen vooruitstrevende medewerkers (ambassadeurs) en laat hen zien hoeveel efficiënter en leuker ze kunnen werken;
- Demonstreer hoeveel sneller een aantal veel voorkomende werkzaamheden gaat;
- Creëer vertrouwen door individuele teamleden ideeën, methoden en kennis met elkaar te delen en sta “(positieve) kritiek” toe;
- Creëer enthousiasme door teamprestaties te vieren. Dit werkt aanstekelijk.
Constante ontwikkeling
- Creëer een omgeving waarin “gespeeld” kan worden met de functionaliteiten en maak deze dusdanig vertrouwd dat het project mee kan kijken;
- Blijf je ambassadeurs betrekken bij het proces. Medewerkers identificeren zich sneller met een ambassadeur die voordeel uit het systeem haalt, dan wanneer dit vanuit een directie wordt opgelegd;
- Ontwikkel een gemeenschappelijke, veilige cultuur waarin iedereen het gevoel heeft dat ze er toe doen. Wees transparant, open en eerlijk en deel ook de problemen. Wanneer je problemen niet deelt, creëer je wantrouwen;
- Creëer een cultuur waarin de voordelen en niet de consequenties van de verandering
centraal staan.
Download nu ons whitepaper “Adoptie: waarom de meeste social intranetten mislukken”
Labels:adoptie, sociaal intranet, social intranet